Hej, jag har sett liknande trådar men blir tyvärr inte klokare.

Jag har en begagnad spis på 400 v som har fyra kablar: svart, blå, brun och gröngul. Är detta tvåfas?

Jag har i köket trefas (perilexuttag) indraget.

Planen är att köpa en perilexpropp på Clas ohlson och koppla ihop detta på egenhand och sedan trycka in i uttaget.

Fråga: hur ska kablarna vara dragna?

Obs jag kan inte mycket om el så teoretiskt-tekniska eltermer funkar inte här. En bildlig beskrivning är vad som krävs för att jag ska bli hjälpt. Eller än bättre: en bild.

Jag hittar den här: https://www.google.se/search?q=peri...hWBDywKHRg3B4gQ_AUIBygB#imgrc=w9oi9lIUnRYvLM:

Gäller set också för mig? Jag har stor respekt för el och mina kunskaper är mkt begränsade. Det verkar vara väldigt mkt å ena sidan å andra sidan när jag löser ändå trådar kring trefas. Vad gäller? Spisfanskapet måste på plats och jag har inte råd att ta in en elektriker på timlön. Please keep it simple.
Hand håller en kabelslut med fyra avskalade ledningar: en svart, en blå, en brun, och en gröngul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En perilexkontakt monterad på en vägg med synliga slitage- och smutsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad står det på inkopplingsplåten bak på spisen?
Du får även öppna kopplingslådan bak på spisen för att kolla hur kabeln är inkopplad.

Läs Bo Siltbergs spisbibel, främst avsnitt 1.2.1
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Blå tråd används ofta som fas i anslutningskablar till rena trefas-utrustningar som tex 400V-spisar. Så följ inte Kallebo's råd.
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
tommib
Lägg upp bild på spisens typskylt och inkopplingsalternativ, samt gärna med kåpan av så man ser hur kabeln är kopplad i spisen. Då kan vi hjälpa dig bättre.

Om det är en begagnad spis, dvs med plattor/häll och ugn i ett så är mitt tips att Demmpa har rätt och att blå ska kopplas till en av faserna. Lita inte blint på färger...
 
  • Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Tack för alla svar och vilja att hjälpa till. Jag beslutade mig dock för att krypa till korset och låta en elektriker göra kopplingen.
 
  • Gilla
tusentankar och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.