Jag håller på att renovera, och till en mindre del, bygga om en enkel sportstuga från 1965. Elanläggningen är original, mycket enkel men så vitt jag kan bedöma i bra skick. Elcentralen är original med porslinsproppar. Elmätaren blev bytt bara för någon månad sedan.

All belysning, strömbrytare och eluttag är 2-fas. Till värmelementen och till spisen är det separat 3-fas.

Jag kommer ta ner en del av en vägg för att montera en dörr. En utanpåliggande 2-fas kabel till belysning och en utanpåliggande 3-fas kabel till värmen måste båda flyttas. Egentligen inte något besvärligt, men jag vill inte göra något olagligt.

Jag är ingenjör och har kopplat sladd och byggt elektronikprylar sedan 80-talet. Jag har dessutom en kortare period varit lärare i elteknik på högskolenivå. Så jag vet rätt bra hur det funkar och vad som är bra och inte, MEN jag har inte elbehörighet.

Min fråga: Är det lagligt (med mina kunskaper) att med lämpligt material skarva och dra om elen där dörren ska sitta? Jag kommer inte att ändra någon funktion, byta från 2-fas till 3-fas etc. Som sagt, det är inte något svårt jobb...
 
O
Skägglöse Skägglöse skrev:
Min fråga: Är det lagligt (med mina kunskaper)...
Nej. Du måste antingen ha personlig auktorisation från Elsäkerhetsverket eller omfattas av egenkontrollprogrammet i ett registrerat installationsföretag för att få utföra elinstallationsarbete.

Skägglöse Skägglöse skrev:
Jag är ingenjör och har kopplat sladd och byggt elektronikprylar sedan 80-talet. Jag har dessutom en kortare period varit lärare i elteknik på högskolenivå. Så jag vet rätt bra hur det funkar.
När du pratar om 2-faskablar till strömbrytare och eluttag kan jag ändå inte låta bli att fundera på om du verkligen förstår. Blandar du möjligtvis ihop begreppet fas och ledare?