Jag håller på att renovera, och till en mindre del, bygga om en enkel sportstuga från 1965. Elanläggningen är original, mycket enkel men så vitt jag kan bedöma i bra skick. Elcentralen är original med porslinsproppar. Elmätaren blev bytt bara för någon månad sedan.

All belysning, strömbrytare och eluttag är 2-fas. Till värmelementen och till spisen är det separat 3-fas.

Jag kommer ta ner en del av en vägg för att montera en dörr. En utanpåliggande 2-fas kabel till belysning och en utanpåliggande 3-fas kabel till värmen måste båda flyttas. Egentligen inte något besvärligt, men jag vill inte göra något olagligt.

Jag är ingenjör och har kopplat sladd och byggt elektronikprylar sedan 80-talet. Jag har dessutom en kortare period varit lärare i elteknik på högskolenivå. Så jag vet rätt bra hur det funkar och vad som är bra och inte, MEN jag har inte elbehörighet.

Min fråga: Är det lagligt (med mina kunskaper) att med lämpligt material skarva och dra om elen där dörren ska sitta? Jag kommer inte att ändra någon funktion, byta från 2-fas till 3-fas etc. Som sagt, det är inte något svårt jobb...
 
O
Skägglöse Skägglöse skrev:
Min fråga: Är det lagligt (med mina kunskaper)...
Nej. Du måste antingen ha personlig auktorisation från Elsäkerhetsverket eller omfattas av egenkontrollprogrammet i ett registrerat installationsföretag för att få utföra elinstallationsarbete.

Skägglöse Skägglöse skrev:
Jag är ingenjör och har kopplat sladd och byggt elektronikprylar sedan 80-talet. Jag har dessutom en kortare period varit lärare i elteknik på högskolenivå. Så jag vet rätt bra hur det funkar.
När du pratar om 2-faskablar till strömbrytare och eluttag kan jag ändå inte låta bli att fundera på om du verkligen förstår. Blandar du möjligtvis ihop begreppet fas och ledare?

Svenska uttag och brytare är gjorde för 1-fas 230V med eller utan skyddsjord. Det finns några undantag i form av uttag med separat för brunntändning godkända för 400V som kan matas med en fas per brunn, men i övrigt är det genomgående 1-fas. Ett 1-fasuttag kan matas vi en 2-ledare (fas + neutral) om den saknar skyddsjord och en 3-ledare om den har skyddsjord.

När du skriver 2-fas och 3-fas så implicerar det att du har förbrukare som går på 400V spänning mellan faserna. Någon sådan belysning har jag aldrig sett i bostäder, och vanliga uttag är som sagt var för 1-fas. Det är visserligen möjligt att mata 1-fasuttag via 2- eller 3-fasgrupper, och det görs ibland som nödlösning för att minska kabeldragningen, men då delas kabeln upp i separata 1-fasanslutningar vid inkoppling i brytare och uttag .
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Rent lagligt får du inte göra detta själv så det korta svaret är att kontakta en elektriker om du inte vill göra något olagligt

Kolla gärna på kopplasäkert.se också

Edit: oldefart hann före
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Som sagt ditt resonemang om tvåfas i uttagen visar att du inte har den grundläggande kännedomen om vårt elsystem, så för din och alla andras skull ta hjälp.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Tommty
kanske är en sportstuga i Norge?
 
Tommty Tommty skrev:
kanske är en sportstuga i Norge?
Finns sannolikt inte trefas i norska sportstugor ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.