Hej! Håller på med utebelysning , har en matar kabel med 3 kablar, och sen kabel vidare till utomhusbelysningen. Min fråga är om någon kan förklara grundligt hur detta skall kopplas bifogar bild.


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand
 
tommib
Välkommen till forumet!

Ledsen att vara tråkig men installationen ska utföras av elektriker. Det du begär, en grundlig beskrivning, går inte att ge på ett säkert sätt när man inte vet hur det ser ut hos dig. Om du inte från manualen och märkningen på skymningsreläet kan lista ut det själv skulle jag starkt avråda från att försöka koppla själv, även om du får en förklaring.
Det är visserligen inte så mycket som kan gå fel här, men ändå en del grejer. Dessutom vet vi ingenting om resten av installationen. Är det du som har gjort den eller någon annan? Är den fackmannamässigt utförd?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack så mycket ! :)

Har kopplat en stickpropps sladd inne i garaget till en kopplingsdosa. Ifrån kopplingsdosan ut med eqlq till skymningsrelät, sen vidare med eqlq kabel till mina Tiny Max nordlux utomhuslampor är tanken . Hoppas min tanke håller! Tack för svar
 
Det är inte tillåtet( eller lämpligt) att ansluta en fast installation med stickpropp. Jag håller med föregående skribent anlita en elektriker.
 
tommib
What he said....

Bara för att du hänger på en stickpropp på slutet blir inte installationen mindre fast.
Du måste beakta ett flertal dimensioneringsregler mm när det gäller en sån här installation. Har du gjort det?
 
Yes det är i beaktning. Så jag kan ha stickpropp? Det blir istället för en "brytare" vill kunna dra ur sladden till sommaren t.ex.



image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dem 3 kablarna har jag in till skymningsrelät och även ut, vart ska tåtarna in vill säga för att relät ska bli rätt kopplat. Tack!
 
tommib
Nej. Du kan inte ha stickpropp. Det är en fast installation och ska således anslutas fast.

Jag är ledsen att vara tråkig men om du har koll på ledningsdimensionering och beräkning av spänningsfall, utlösningsvillkor så borde du också ha koll på hur man kopplar in skymningsreläet i bild. Inkopplingen framgår tydligt av märkningen på reläet.
 
Okej då gör jag som jag tänkte , två in på noll, två på jord, två på ena sidan av bygeln och ut från L1. L är brun och L1 är tändtråd.
 
Kolla kopplingsschemat i manualen men jag är rätt säker på att det är jord till PE, nolla till N och fas till L och ena L med brytarmarkeringen. Tändtråd från andra L med brytarmarkering.

Stickpropp är som sagt inte tillåtet vid fasta installationer, det vore bättre med en brytare men jag har svårt att se något verkligt problem med en stickpropp i det här fallet. Jag antar att det handlar om några utomhuslampor med låg effekt.

Står det 3A på reläet? Isåfall borde du kunna köra 1 kW belysning genom reläet. Dvs inget problem med några lampor.

Förbehåll för fel, jag har inte läst produktbladet.
 
  • Gilla
US-g
  • Laddar…
Jag tycker att du bör lyssna mer på de råd som givits här.
 
OT: Varför är det inte tillåtet med stickpropp på fast installation? Och vad räknas då som fast? En vägglampa med stickpropp där kabeln läggs i kabelkanal??
 
@ricebridge, för det första så ska all "ej fast" installation ha gummikabel eller annan flexibel kabel, för det andra så "får" icke fast kabel vara klamrad (knappt ligga i kanal). Sedan får inte icke fast anslutning övergå till fast installation förutom när den "fasta installationen" är en apparat/möbel. Men en apparat/möbel betraktas inte som fast därav är inte installationen heller "fast" även när allt är klamrat mm.

Tex om du bygger en sängmöbel så får du fälla in fasta lampor (tex downlight), vägguttag mm, och hela sängmöbeln får anslutas med stickkontakt via flexibel kabel. Inget av installationen i möbeln är ens behörighetskrävande.
 
Redigerat:
En installationskabel för el är styv med entrådiga eller fåtrådiga ledare, och kan inte böjas hur många gånger som helst utan att gå av. Har man en sådan kabel med stickpropp kan det innebära att kabeln böjs många gånger varvid ledarna försvagas, vilket kan leda till överhettning och brand. Därför ska en stickpropp enbart användas på kabel med mjukt hölje och mångkardeliga ledare.

Varför jag bedömde TS stickpropp som ett mindre problem i praktiken är för att kabeln bara skulle dras ur då och då, samt att det handlade om låga effekter.
 
Givetvis sätter man ingen stickpropp på en enkardelig installationskabel, det tror jag t.o.m TS uppfattat och korrekt använt en anslutningskabel till dosan.

Varför man inte bör sätta en stickpropp på huset har också många förklaringar, alltför många för att ta upp i detta fall. En anledning antyds av min provokativa formulering, huset, dvs var ska man dra gränsen, säng, utelampa, friggebod, hus, och framför allt hur ska man förklara skillnaden... Vid någon punkt bör man t.ex fundera på vad som är fas och nolla, tvåpoliga säkringar, strömbrytare på fasledaren, vad som händer ifall PE bryts etc. Så den enkla regeln att inte mata en fast installation med stickpropp är bra.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.