Tänkte köpa ett skymningsrelä från Klas Ohlson och när jag läste installations anvisningen http://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9264201269278.pdf så står det "Anslut alltid ledningarna från undersidan"
Man får alltså inte gå in från baksidan via ett VP-rör? Jag föstår ju att man ska göra så för att inte vatten ska följa kabeln i i skymmningsrelä men det brukar ju vara förberett för hålagning bakåt, varför det om man inte får gå den vägen?
 
Jag gissar att kapslingsklassen faller om du för in kablarna bakifrån. Helt ok om reläet sitter där det inte krävs IP44 men inte annars. Vissa ställen räcker det med IP21 (direkt under takutsprång t. ex).
Dock har jag för mig att man alltid ska följa tillverkarens rekommendationer.
 
Gäller det även för kopplingsdosor (IP65)? Dessa är ju också förberedda för att göra hål bakåt, verkar ju onödigt om man inte får koppla så.
 
Tomas J skrev:
Gäller det även för kopplingsdosor (IP65)? Dessa är ju också förberedda för att göra hål bakåt, verkar ju onödigt om man inte får koppla så.
Det brukar följa med en extra nippel att trycka i hålet som man tar upp i botten av kopplingsdosan och då hålls kravet för IP65. Dessutom följer det inte med en instruktion om att koppla in kablarna underifrån.
 
Det brukar gå utmärkt att gå in bakifrån. Du kanske t.o.m kommer att hitta en knockout-anvisning på denna produkt. Underifrån eller bakifrån (så länge som det görs långt ned i kapslingen) har troligen ingen betydelse då fukten i denna produkt ska droppas ut via dräneringshål i botten. Du bör ju i vilket fall se till att det blir någorlunda tätt, t.ex med ett gummimembran

images
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Hålen bakåt i de kopplingsdosor jag har köpt är 16mm så jag brukar dra ett vp-rör genom väggen rätt in i dosan och det brukar bli väldigt tight och bra men brukar ta lite silicon mellan rör och dosa för säkerhetsskull. I och med att det just är 16mm hål så trodde jag att det var ämnade för att göra så, men det kanske är helt fel att göra så?
 
Bara det blir någorlunda tätt så. Steinel uppger IPx4 för denna, vilket innebär att den ska klara vattendusch från alla riktningar. Det får tränga in vatten, men inte mer än att det rinner ut eller orsakar någon skada.
 
Bo.Siltberg skrev:
...då fukten i denna produkt ska droppas ut via dräneringshål i botten.
Se till att göra ett dräneringshål om det inte redan finns också.
 
Mikael_L
Det är inte säkert att det ens finns plats för genomföring bakifrån, det brukar vara en mängd elektronik, som kan täcka hela baksidan i princip. Det bör du nog kolla upp innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.