Har en brytare på insidan för att kunna stänga av och sätta på lampan/relät men när den är påslagen skall relät styra lampan.

Lampan har jord/nolla/fas anslutningar.. Såhär ser det ut nu, hur skall det kopplas?
 
  • DSC00077.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
saknar du inte en tråd?
 
Boan skrev:
saknar du inte en tråd?

Nja, elektrikern har dragit fram för en utelampa, iden med skymningsrelät kom efter det att han hade dragit fram strömmen, men det borde väl funka ändå? gul/Grön=Jord Blå=Nolla Orange=Tändtråd
 
Det saknas en tråd.
Den som ska vara tändtråd.

Eller snarare. De trådar som kommer från centralen som behövs är:

1. ev. jord Gul/Grön
2. nolla Blå
3. fas Svart

Till lampan ska gå
1. ev. jord Gul/Grön
2. nolla Blå
3 tändtråd t.ex. Brun
 
B
är det så att den oranga du har kommer från din brytare inne? och att du ska sätta lampan bredvid skymningsrelät? dvs tråden mellan relät och lampan syns ej?
 
Boan skrev:
är det så att den oranga du har kommer från din brytare inne? och att du ska sätta lampan bredvid skymningsrelät? dvs tråden mellan relät och lampan syns ej?

Exakt.....
 
Jag förstår inte vad som är konstigt, om den orangea är tändtråden som kommer från brytaren inne, så blir det FAS för skymningsreläet, dvs in på L.
Blå sätter du på Neutralen på skymningsreläet, dvs N.
Lampan sätter du på lamputtaget på skymningsreläet.

Jorden kopplar du vidare till lampans jordpunkt.

Vad är det för märke/modell på skymningsreläet, fick du ingen anvisning på köpet?

Edit/Tillägg:
Jag tror att N byglas inne i skymingsreläet, skymingsreläet behöver spänning/ström för att fungera, internt.
 
Redigerat:
JOW skrev:
Jag förstår inte vad som är konstigt, om den orangea är tändtråden som kommer från brytaren inne, så blir det FAS för skymningsreläet, dvs in på L.
Blå sätter du på Neutralen på skymningsreläet, dvs N.
Lampan sätter du på lamputtaget på skymningsreläet.

Jorden kopplar du vidare till lampans jordpunkt.

Vad är det för märke/modell på skymningsreläet, fick du ingen anvisning på köpet?

Edit/Tillägg:
Jag tror att N byglas inne i skymingsreläet, skymingsreläet behöver spänning/ström för att fungera, internt.
Jo, finns möjlighet att gå ut med en ekk i underkant.
 
Som sagts tidigare så brukar många skymningsrelän vilja ha konstant spänning. Då får man sätta brytaren efter reläet istället.
 
såhär ser manualen ut
 
Ah, då kan man ju lika gärna vara man och skippa läsa den :p
 
Det är ingen större fara att ha brytaren före, vad som KAN hända är att lampan tänds när man slår på strömbrytaren en stund, även om det är ljust.

Protte
 
JOW skrev:
Ah, då kan man ju lika gärna vara man och skippa läsa den :p
Problemet är att jag inte fattar den :)

varför funkar det plötsligt inte att bifoga bilder? Har alltid gjort på samma sätt men nu kommer inte bilden med?????
 
kamilenski skrev:
Det saknas en tråd.
Den som ska vara tändtråd.

Eller snarare. De trådar som kommer från centralen som behövs är:

1. ev. jord Gul/Grön
2. nolla Blå
3. fas Svart

Till lampan ska gå
1. ev. jord Gul/Grön
2. nolla Blå
3 tändtråd t.ex. Brun
fas svart? vilket år är du på?
 
Jag är från mars !
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.