Hej.
I mitt hus är det lagt vattenburen golvvärme i hallen med klinkersgolv, ganska stor hall 20kvm. Huset är ett 2 våningshus med källare. Har 2-rörs radiatorsystem i hela huset. Kopplingen till hallens golvvärme är nere i källaren och är lite udda gjord

På radiatorkretsens matarledning och retur är det kopplat in rör och på matarledningen sitter en vanlig termostat till ett element. Och efter den går det vidare till golvvärmeslangen. Och returen går direkt från golvvärmeslangen ut på övriga husets radiatorrör.

Så jag undrar så hur jag skulle kunna koppla in det bättre. Jag har även tänkt göra klart för 2 slingor, en till Hallen och en till badrummet när jag ska renovera det.
Läste lite här och vad jag förstår så skulle jag behöva göra ett eget system till golvvärmen.
Tycker det är för dyrt att köpa färdiga shuntgrupper, med motorer och sånt.

Så om jag bygger ett eget system med cirk.pump och 2 slingors fördelare, vad behöver jag mer för grejer då?
Och hur kan man lättast koppla in det?

Är tacksam för alla ideer.
 
Är det några problem med den installationen du har? Annars skulle jag ha låtit den vara som den är...
 
Jo. det blir inte bra värme i hallen, man känner att det blir varmt men inte så varmt av golvvärmen, även fast jag vrider termostaten på max. Och det blir som fel att termostaten till hallen styrs av värmen i källaren.
Vet ju inte heller hur varmt vattnet ut på golvrören blir.
Tänkte då att om jag bygger en egen shuntgrupp, så golvvärmen får en cirk.pump med fördelare, då borde det bli bättre snurr på värmen i golvet. Och att jag har en rumstermostat i hallen som känner av värmen där inne.. Jag har en fördelare för 2-slingor och några cirk.pumpar. Hur ska man koppla in det?
Tänkte om någon har byggt något liknande och har nån smart lösning?
 
Redigerat:
Nix. det är en vanlig termostat. likadan som jag har på elementen.
 
Är det ingen som har någon enkel idé hur jag ska koppla ihop detta?
 
Du kan bygga ihop en pump med en blandningsventil (för temperaturbegränsning), det är även bra att kunna strypa slingorna var för sig. Det löser du med ett par elemenetreturventiler.
 
Det är tydligen du man ska fråga Matss. Du verkar ha koll..
Ok, men i vilken ordning ska det monteras från framledningen? blir det pump, blandningsventil, fördelare och ut på golvslangarna? Eller ska pumpen vara sugande?
 
blandningsventil - pump

Rita ett schema...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.