Någon som känner till hur man kan få ut en signal från Securitas SD896? Det sitter ett sådant i huset vi köpt men jag vill inte teckna något abonnemang utan istället få en notifiering till mobilen via tex ett hemautomationssystem. En idé jag hade var att koppla in mig på plinten och sedan ta signalen till en Fibaro binärsensor, dock vet jag inte hur jag skall koppla in mig.. gjorde ett enkelt test och mätte på "aux"-plinten men den verkar ha konstant spänning på oavsett om larmet gått på eller ej. Bifogar bilder på kortet:
2015-04-22 21.14.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-04-22 21.15.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har försökt googla men verkar grymt låst... tacksam för svar!
 
RilleRock
lesjostrand skrev:
Någon som känner till hur man kan få ut en signal från Securitas SD896? Det sitter ett sådant i huset vi köpt men jag vill inte teckna något abonnemang utan istället få en notifiering till mobilen via tex ett hemautomationssystem. En idé jag hade var att koppla in mig på plinten och sedan ta signalen till en Fibaro binärsensor, dock vet jag inte hur jag skall koppla in mig.. gjorde ett enkelt test och mätte på "aux"-plinten men den verkar ha konstant spänning på oavsett om larmet gått på eller ej. Bifogar bilder på kortet:

har försökt googla men verkar grymt låst... tacksam för svar!
Vad ja kan se har du 4 pot.fria reläer, frågan är om de utgångarna är knytna till en funktion?
Du får helt enkelt mäta på varje relä för sig om de växlar vid inbrott eller vid till/från.
Troligtvis inte men kan vara värt ett försök.

Går inte det hade jag kopplat in mig på en sirenutgång via ett mellanrelä som sen kan styra det du vill.
Då får du iaf en signal att larmet har gått, som iofs återställer sig efter x antal minuter men bättre än inget i detta läget?

Friskt kopplat hälften brunnet :D
 
Utgång 1 och 3 är reläer, de kan du koppla till en sensor.
Du behöver installatörsmanualen för att programmera utgången att påverkas av händelsen larm.

Eller som Rille skriver, sätt ett relä mellan int och com (låt motstånden sitta kvar) och kör på det
 
Aha, tack! Mellan int och com ligger 0.6V när det är avlarmat. Verkar det vettigt? Borde vara noll om jag ska kunna använda för att ta ut signal när larmet går?
 
Du kommer ändå att behöva ett relä mellan larmet och din fibaro universalingång.

Med ett relä avsett för 12V spelar det ingen roll om det ligger 0,6V över spolen i vila, reläet kommer inte orka dra..
När larmet går så blir det 12V mellan INT och COM och reläet drar.
 
Grymt! Tack för råden! Återstår nu att hitta tillfälle att tömma huset på barn, hundar etc för att testa vad som händer när det löser ut.. Liten farhåga dock att Securitas låst det nu när jag ryckt ur telejacket, men det visar sig!
 
Det ska inte kunna låsas på grund av det, däremot kan kanske tillkoppling förhindras vid linjefel beroende på hur det är programmerat.
 
Nu när jag kom hem var huset tomt och testade direkt, det fungerade klockrent! Vid avlarmat ligger 0.6V och när larmet löser ut så ligger 14V!
Stort tack för inputen! Verisure som nu är kontakt för Securitas Direct var löjligt omedgörliga men nu är det bye bye till deras månadskostnad..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.