Ska byta ut min gamla termostat till golvvärmen och har denna. Förstår inte ritningen, är ju ingen utgång till cirkpumpen om man kollar enligt schemat. Tänker jag fel eller är det till att byta termostat?

/ante
 
Styr termostaten pumpen menar du?
 
Termostatfunktionen har du på plint 1 och 2.
Kanske räcker det att du kopplar in din pump där.
Sedan finns det funktioner för nattsänkningsfunktion, vet ej om du nyttjar något sådant.
 
E etompau skrev:
Termostatfunktionen har du på plint 1 och 2.
Kanske räcker det att du kopplar in din pump där.
Sedan finns det funktioner för nattsänkningsfunktion, vet ej om du nyttjar något sådant.

Att fas ska in på 1 håller jag med om. Men plint 2 går ju ihop med N enligt schemat. Borde väl vara ström ut till cirkpumpen, vid ej uppnådd temperatur i min värld.
Hur får du ihop det?
 
Vad är detta för golvvärmesystem som styr pumpen? Måste bli otroligt svängigt..
 
A Ante85 skrev:
Att fas ska in på 1 håller jag med om. Men plint 2 går ju ihop med N enligt schemat. Borde väl vara ström ut till cirkpumpen, vid ej uppnådd temperatur i min värld.
Hur får du ihop det?
Där finns någon funktion i termostaten som används för att påverka funktion på termostaten och uppnå önskad reglerfunktion.
RF och TA är sannolikt något motstånd som avger värme och påverkar känselkropp/bimetall.

RF ligger ansluten när termostaten är i tilläge.

Mät prylen med en multimeter så att du ser hur den funkar.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad är detta för golvvärmesystem som styr pumpen? Måste bli otroligt svängigt..
Ser ut som på bilden fast 20 mm slang.
Har faktiskt tagit bort termistatventilen och efter att gamla rumsgivaren la av så har jag märkt att det orkar cirkulera genom pumpen ändå. Så jag skulle nog klara mej utan ny givare. Det går ju reglera med en ventil om det ska cirkulera runt eller gå via Returen. Ställer jag in den i ett bra läge så bör jag väl kunna få värme som passar med huskurvan?
Annars så testade jag koppla in rumsgivaren och schemat stämde inge vidare. 2 gav 230 vid tillslag av givare. Så den fungerar som matning till cirkpumpen och bör inte kopplas ihop med N. Tycker ni kopplingsschemat ser logiskt ut?
 
  • VVS-installation med kopparledningar, ventil och cirkulationspump i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det du säger ligger ihop med noll är riktigt men det är ett motstånd mellan , så 1 är in fas och 2 är ut fas till pumpen/värmekabel
motståndet är en kompensation för termostaten ser ut som bimetalltyp och dom är instabila om ingen kompensation finns klockan är för att ställa nattsänkning
 
A Ante85 skrev:
Att fas ska in på 1 håller jag med om. Men plint 2 går ju ihop med N enligt schemat. Borde väl vara ström ut till cirkpumpen, vid ej uppnådd temperatur i min värld.
Hur får du ihop det?
Plint 2 går inte ihop med N, du har din pump däremellan! Du kopplar alltså pumpen mellan 2 och N. Det symboliseras med något som liknar ett motstånd i bilden med en värmesymbol i.
 
J jojo123 skrev:
Det du säger ligger ihop med noll är riktigt men det är ett motstånd mellan , så 1 är in fas och 2 är ut fas till pumpen/värmekabel
motståndet är en kompensation för termostaten ser ut som bimetalltyp och dom är instabila om ingen kompensation finns klockan är för att ställa nattsänkning
Hej, tack för förklaring. Jo har förstått att det sitter ett motstånd mellan. Blev fundersam på schemat bara när det visade att 2 skulle kopplas samman med N. Om så var fallet förstod jag inte hur jag skulle få fram strömmen till pumpen Därför jag undrade vad ni ansåg om den schematiska bilden. Om jag läste den fel eller om det var någe annat skumt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Plint 2 går inte ihop med N, du har din pump däremellan! Du kopplar alltså pumpen mellan 2 och N. Det symboliseras med något som liknar ett motstånd i bilden med en värmesymbol i.
Aha, klockers! Nu hajar jag perfekt! Jag vet inte hur jag tänkte som inte fick ihop det teoretiskt men praktiskt. Tror jag letade ett L ut från Plint 2 och tänkte inte vad värmesymbolen stod för. Tack för det självklara!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.