Hej!
Ska koppla in en vedpanna och det skulle förenkla rördragningen om man kan koppla in radiatorkretsen nära laddomat/vedpanna istället för på tanken. Är det stor risk för varmhållning/rundgång i pannan som Termoventiler varnar för? Det är ca 4 m till tanken.

Inkoppling_laddomat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Dra fram tilloppet på radiatorerna på en anslutning på tanken.

Alternativt innan luftning ovantill tank för att maximera volym-uttaget. Sk värmekoppling, du har värme framför VV på detta sättet.

Returen kan du montera vid laddomaten som på bilden.
 
Jag har nästa gjort som bilden visar i min verkstad, men med den skillnaden att uttaget till radiatorkretsen tas på undersidan av stigarledningen till ackumulatortanken. Har inga problem med varmhållning (y)
 
Tack för inputsen. Det lutar nog åt en "värmekoppling" enligt krilleman med radiatorreturen ansluten vid laddomaten. Hoppas att det funkar utan varmhållning.

Mvh
Anders
 
Krilleman
Det funkar strålande för mig!
 
Du får säkert inga problem med någon av kopplingarna om du inte har onormalt stort flöde i rad-kretsen, men med krillemankoppling är ju alla eventualiteter borta.
 
Jag ska nog förtydliga att jag har värmeåtervinningskoppling på pannan, mao när tanken används till radiatorkretsen så är pannan redan kall... :surprised: vilket med naturlagarna gör att jag inte får någon varmhållning av pannan ;).
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.