S
ska koppla 2 radiatorer på övervåningen 1 på varje kortsida, hur ska jag koppla? bifogar en bild, är det rätt så?

//Steelis
 
  • koppel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som du har tänkt att seriekoppla elementen det går, men det vanligaste är att parallelkoppla elementen.
 
hur ser en rätt inkoppling ut då? jag antar att ni pratar vattenradiatorer?
 
Har du 1 eller 2 rörs system i resten av huset? Du har ritat en 1 rörsinkoppling. Vid utökning av ettrörssystem är det alltid lite halvknepigt att få flödena till att stämma, så att du får jämn värme i hela huset.
Visst kan man blanda de olika systemen men det är inte att föredra.

Har du 2-rörs system så ska du dra tillopp och retur till varje radiator, alltså du T-ar av båda rören innan du kommer fram till radiatorerna.
 
S
Jag har nu dragit 2 rör till vardera radiator.

//Steelis
 
steelis skrev:
Jag har nu dragit 2 rör till vardera radiator.

//Steelis
Som lordi skrev så behöver du ha koll på hur vattenflödena går egentligen och om du har 1-rörssystem eller 2-rörssystem. Kom ihåg att även 1-rörssystem har två rör till radiatorerna.

Om du har koll på denna skillnad redan så ber jag om ursäkt för inlägget men din kommentar indikerade att du inte riktigt greppat skillnaden mellan 1-rörssystem och 2-rörs.

Glad påsk!

Yamma
 
S
Det gäller en nybyggnad så jag hade inget system till radiatorerna ännu, men nu har jag dragit ett 2-rörs system, kollade med en rörmokare innan så det blev rätt.

//Steelis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.