Hej,

jag ska byta ut min Fibaro Dimmer 2 mot en Plejd Dim-01.

Tänker jag rätt om jag gör som följande:

IMG-2326.jpg
DIM-01-top-1200x1200-72-DPI-RGB.png

Sätter brun sladd i första ingången, blå sladd i N, svart sladd i L och vit sladd i S2.

Låter det rätt?

Tack på förhand
 
Ja du kopplar ju lika bortsett från att du bör väl använda 1 inte 2 som styrning, vet inte om det spelar någon roll men ta 1.
Ovan förutsätter att Fibaron är rätt kopplad!
 
leby leby skrev:
Ja du kopplar ju lika bortsett från att du bör väl använda 1 inte 2 som styrning, vet inte om det spelar någon roll men ta 1.
Ovan förutsätter att Fibaron är rätt kopplad!
Tack för svar. Fibaron har jag inte ens hunnit testa, kom fram till att jag bor bör litet för att ha nytta av det, så blir Plejd istället. Men ja, hoppas att elektrikern kopplat rätt!
 
leby leby skrev:
Ja du kopplar ju lika bortsett från att du bör väl använda 1 inte 2 som styrning, vet inte om det spelar någon roll men ta 1.
Ovan förutsätter att Fibaron är rätt kopplad!
leby leby skrev:
Ja du kopplar ju lika bortsett från att du bör väl använda 1 inte 2 som styrning, vet inte om det spelar någon roll men ta 1.
Ovan förutsätter att Fibaron är rätt kopplad!
Hej igen, ser ut som att den vita sladden går från ingången längst till vänster (vet ej vad den kallas) till S2, låter det rimligt?
 
K kanelglass skrev:
Hej igen, ser ut som att den vita sladden går från ingången längst till vänster (vet ej vad den kallas) till S2, låter det rimligt?
Nej det låter inte vettigt. Den vita ska komma från stömbrytaren.

Din elektriker har kopplas som att:

Brun är bruten fas som går till din lampa
Blå är då nollan
Vit kommer från brytaren och styr Fibaron till/från
Svart är inkommande fas.

Om det stämmer vet jag ju inte men fungerar inte fibaron? Den borde göra det. Kan du tända och släcka med knappen?
 
Redigerat:
leby leby skrev:
Nej det låter inte vettigt. Den vita ska komma från stömbrytaren.

Din elektriker har kopplas som att:

Brun är bruten fas som går till din lampa
Blå är då nollan
Vit kommer från brytaren och styr Fibaron till/från
Svart är inkommande fas.

Om det stämmer vet jag ju inte men fungerar inte fibaron? Den borde göra det. Kan du tända och släcka med knappen?
Har inte kopplat upp Fibaron mot HC2:an, men lampan funkar på strömbrytaren. Ska se om jag kan kolla närmre om den vita verkligen går därifrån
 
K kanelglass skrev:
Har inte kopplat upp Fibaron mot HC2:an, men lampan funkar på strömbrytaren. Ska se om jag kan kolla närmre om den vita verkligen går därifrån
Om du kan tända lampan med brytaren så kommer den vita därifrån. Då skulle jag nog våga koppla plejden så som jag skrev ovan. Precis lika som Fibaron är kopplad men använd "1" inte "2" på plejden bara för att..
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
Om du kan tända lampan med brytaren så kommer den vita därifrån. Då skulle jag nog våga koppla plejden så som jag skrev ovan. Precis lika som Fibaron är kopplad men använd "1" inte "2" på plejden bara för att..
Det var rätt, dessutom så var den vita inte i s2 utan i s1 såg bara fel ut på bilden. Men allt löste sig :) (utom att Plejden är större och inte får plats i dosan :/ )
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
leby leby skrev:
Om du kan tända lampan med brytaren så kommer den vita därifrån. Då skulle jag nog våga koppla plejden så som jag skrev ovan. Precis lika som Fibaron är kopplad men använd "1" inte "2" på plejden bara för att..
Hej igen,

du verkar ha koll så frågar om detta med. Hur kopplar jag bort denna switchen? Har köpt Wago men vet ej vad ska jag göra med den blåa, de andra två kan jag ju koppla ihop:

Tacksam för svar

IMG-2360.jpg
 
Blå bör ju vara nollan (märkt N på Fibaron) så den är sannolikt sammankopplad med övriga blå i torixen man ser inne i dosan.
Du kan väl endera sätta en ubåt på den eller en 2polig waggo, snyggast blir väl om du lossar den från övriga blå i torixen inne i dosan och sen kopplar samman kvarvarande med en ny wago (lite svårt att få ihop torix med gamla skalningar så skippa den).

Den tråd som går in på terminal på Fibaron märkt S1 ska du inte koppla samman, det är "styrningen" som kommer från brytaren. En är fas (alltid spänning märkt L) den andra är märkt med den överkorsade vågen, det är den som går till lampan. Du ska alltså koppla ihop den som nu sitter på S1 och den som har överkorsad våg) den som sitter på terminalen märk L kan du endera koppla bort på liknande sätt som den blå eller sätta en ubåt/wago på.

Lita inte på internetråd utan att reflektera över om det kan vara fel. Jag är INTE elektriker men har kopplat ett antal Fibaro och liknande...
 
leby leby skrev:
Blå bör ju vara nollan (märkt N på Fibaron) så den är sannolikt sammankopplad med övriga blå i torixen man ser inne i dosan.
Du kan väl endera sätta en ubåt på den eller en 2polig waggo, snyggast blir väl om du lossar den från övriga blå i torixen inne i dosan och sen kopplar samman kvarvarande med en ny wago (lite svårt att få ihop torix med gamla skalningar så skippa den).

Den tråd som går in på terminal på Fibaron märkt S1 ska du inte koppla samman, det är "styrningen" som kommer från brytaren. En är fas (alltid spänning märkt L) den andra är märkt med den överkorsade vågen, det är den som går till lampan. Du ska alltså koppla ihop den som nu sitter på S1 och den som har överkorsad våg) den som sitter på terminalen märk L kan du endera koppla bort på liknande sätt som den blå eller sätta en ubåt/wago på.

Lita inte på internetråd utan att reflektera över om det kan vara fel. Jag är INTE elektriker men har kopplat ett antal Fibaro och liknande...
Hej igen, tack för svar. Denna switchen har inte någon överkorsad våg, bifogar bild:

IMG-2363.jpg
IMG-2364.jpg

Så om jag tänker rätt nu så:
N - Blå - ska bara tas bort
L - Svart - Ska bara tas bort
IN - Svart - Ska bara tas bort
Q - Brun - Kanske denna som är vågen på den andra? Om så borde denna kopplas med S1
S1 - Brun - Kanske kopplas med ovan

Förstår att du inte är elektriker och att jag bör undersöka detta vidare, men mycket tacksam för svar :)
 
L och IN är sannolikt fas båda två och bör då kunna kopplas ihop (eller tas bort hellre)
Riktigt, Q är till lampan så den kan kopplas till S1
Blå som jag sa ovan
 
leby leby skrev:
L och IN är sannolikt fas båda två och bör då kunna kopplas ihop (eller tas bort hellre)
Riktigt, Q är till lampan så den kan kopplas till S1
Blå som jag sa ovan
Tack för det, det gick fint!
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.