Jag har ett projekt där jag ska leda vatten genom spiralrör i min vedkamin och med det värma vatten i vattenburna element med hjälp av en plattvärmeväxlare. Hur kopplar jag enklast in värmeväxlaren? Den har 1/2-tumsgänga, elementen är jag osäker på, röret vid elementintagget är knappt 40mm se bild. Jag tänker först att den ska vara i serie med systemet och flödet ska bara få gå igenom den och igenom vattenburna systemet. Man kan ju ha kranar och koppla ur den om man vill men det behövs nog inte.
 
  • Äldre radiator med justerbar ventil och anslutet rör, möjlig anslutning för vattenburna elementprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutning till ett vattenburet element med 40mm rör och kopplingar, mot en vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
R Roffe Norén skrev:
Jag har ett projekt där jag ska leda vatten genom spiralrör i min vedkamin och med det värma vatten i vattenburna element med hjälp av en plattvärmeväxlare. Hur kopplar jag enklast in värmeväxlaren? Den har 1/2-tumsgänga, elementen är jag osäker på, röret vid elementintagget är knappt 40mm se bild. Jag tänker först att den ska vara i serie med systemet och flödet ska bara få gå igenom den och igenom vattenburna systemet. Man kan ju ha kranar och koppla ur den om man vill men det behövs nog inte.
3/4" rör ser de ut som
 
R Roffe Norén skrev:
Jag har ett projekt där jag ska leda vatten genom spiralrör i min vedkamin och med det värma vatten i vattenburna element med hjälp av en plattvärmeväxlare.
Akta dig så du inte får problem med överhettning i rörslingan som värms av spisen, det är lätt hänt.
 
  • Gilla
Roffe Norén
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Akta dig så du inte får problem med överhettning i rörslingan som värms av spisen, det är lätt hänt.
det är väll smidigare å ha en lindad kopparslinga på rökröret
 
  • Gilla
Roffe Norén
  • Laddar…
Varför ska du ha en plattvärmeväxlare? Det kommer att krävas 2 st cirkulationspumpar och dubbla säkerhetsventiler mm
 
  • Gilla
Roffe Norén och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Akta dig så du inte får problem med överhettning i rörslingan som värms av spisen, det är lätt hänt.
Det är rostrfritt stål i den så det är ingen katastrof
 
L lordi skrev:
Varför ska du ha en plattvärmeväxlare? Det kommer att krävas 2 st cirkulationspumpar och dubbla säkerhetsventiler mm
Jag har en extra cirkulationspump.
Jag tänker göra ett system med lågt tryck till kaminen. Det vore bra med en ackumulatortank också. Ska fixa detta.
 
zibro skrev:
det är väll smidigare å ha en lindad kopparslinga på rökröret
Jag har inget långt rökrör. Vill också ha riktigt bra kontakt mellan rökgaser/eld och spiral.. Jag har kylspiralspiral som är 16meter.
 
R Roffe Norén skrev:
Det är rostrfritt stål i den så det är ingen katastrof
Hehe, Berömda sista ord!;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.