Hej!
Var förbi hornbach idag för att köpa pexrör samt div kopplingar. Men jag fick inte riktigt ihop det i skallen när jag skulle plocka delar.
Butikspersonal berättade att det är denna typen av koppling som jag skall använda när jag klämmer pexrör:
https://www.hornbach.se/p/vatette-p...-OnwDIrSP492ExjQ8bl4JX2fjL68w_aRoCymQQAvD_BwE

men när jag läst om ämnet så går det att använda stödhylsa (för pex, eller spelar det ngn roll om dim är rätt? ) samt vanlig klämring.

Vilket är rätt egentligen? Den länkade kopplingen eller vanlig klämring? Den jag länkar till ersätter den den muttern & hylsa som finns i vanlig vatette-koppling eller behöver man en speicifk del för just den?

Tacksam för åsikter.
Mvh M.
 
Båda är rätt. Med vanlig klämring skall du ha speciell stödhylsa till.
 
  • Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Båda är rätt. Med vanlig klämring skall du ha speciell stödhylsa till.
Tack för ditt svar! Då väljer jag vanliga klassiska med en stödhylsa för pex för de e jag van vid :D

Ha en fin eftermiddag!
 
Rickard.
Klämringskopplingar funkar bara till kopparstorlekar så 16mm och 20mm pex som används flitigt passar inte utan kopplingsset.
 
  • Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Klämringskopplingar funkar bara till kopparstorlekar så 16mm och 20mm pex som används flitigt passar inte utan kopplingsset.
Oj missade att det var 16mm. @Axiotrade är det 16mm pex? Jag har bara kört 12 och 15
 
  • Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Klämringskopplingar funkar bara till kopparstorlekar så 16mm och 20mm pex som används flitigt passar inte utan kopplingsset.
Jag har hittat 22mm pex som jag tänkte använda. Vid en snabb titt idag (tittade dock inte efter just detta) så såg jag nog 22mm kopplingar på hornbach vilket jag tänker fungerar?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Klämringskopplingar funkar bara till kopparstorlekar så 16mm och 20mm pex som används flitigt passar inte utan kopplingsset.
Är det för de udda dimensionerna som de där special-kopplingarna som jag länkade till skall användas kanske? och för vanliga dimensioner som finns i kopparrör så använder man stödhylsa och klämring?
 
Rickard.
22mm pex funkar absolut i 22mm klämringskoppling med rätt stödhylsa.

Nej det är inte riktigt så enkelt, kopplingssetten har poäng/fördelar och finns till alla dimensioner men är somsagt inget "måste" på alla.

16mm eller 20mm för den delen är definitivt inga uddastorlekar utan troligtvis dom storlekarna som det monteras mest av (i alla fall dom jag skulle gissa på). 16mm pex är jämförbart med 15mm koppar vilket förklarar mycket varför det är så vanligt.
 
  • Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
22mm pex funkar absolut i 22mm klämringskoppling med rätt stödhylsa.

Nej det är inte riktigt så enkelt, kopplingssetten har poäng/fördelar och finns till alla dimensioner men är somsagt inget "måste" på alla.

16mm eller 20mm för den delen är definitivt inga uddastorlekar utan troligtvis dom storlekarna som det monteras mest av (i alla fall dom jag skulle gissa på). 16mm pex är jämförbart med 15mm koppar vilket förklarar mycket varför det är så vanligt.
Okay. Tack för förklaringen. Är det så att för samma styrka i rör/flödeskapacitet krävs en 16mm för att motsvara en 15 i koppar?
 
Rickard.
A Axiotrade skrev:
Okay. Tack för förklaringen. Är det så att för samma styrka i rör/flödeskapacitet krävs en 16mm för att motsvara en 15 i koppar?
Ungefär ja.
Jag har inte gått tillräckligt i skolan för att räkna med alla variabler som finns men jämför man det viktiga måttet vilket är hålrummet i röret(arean) så landar man i att 16mm pex≈15 cu, 15mm pex≈12mm cu och 12mm pex≈10mm cu.
 
  • Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Krilleman
PEX har mindre motstånd än kopparrör, det kompenserar för tjockare material.

Så 15mm PEX är samma som 15mm koppar förenklat.

Tänkvärt är också att 16mm PEX har 30% högre flöde än 15mm PEX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.