Hej på er
Ska byta pump i brunnen och har köpt ett kit men undrar om jag har fått fel koppling mellan slang och pump. Pumpen är en Grundfos SQE2-85 (G 1 1/4)och slangen 32mm PEM. Kopplingen påstås vara ”Vatette Rak 32mm x G32” (https://www.rskdatabasen.se/kategor...vatette-rak-32mm-x-g32-2436520-1#/toggle-text) men jag får inte dit den på pumpen. Lyckas bara dra ett kvarts varv för hand och med skiftnyckel ytterligare ett halvt varv sen är det stopp.
Kopplingen skiljer sig från bilden på Vatettes hemsida genom att inte ha taggiga gängor men i övrigt verkar det vara i sin ordning. Har testat två olika kopplingar med samma resultat så antingen är det fel koppling eller så är det nåt annat. Att Grundfos har dåliga toleranser på en pump för 15lax känns orimligt. Vad kan det vara för fel?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Låter ju som att du fått rätt grejer. Enligt pumpens manual ska det vara G32 (1 1/4"). Du kan ju jämföra kopplingen med denna tabell och se om du fått rätt: [länk]
På pumpen står det RP1 1/4 och i den där tabellen skiljer sig G och R med 0,3mm men de skall väl vara kompatibla? Eller kan det vara så att jag behöver en konisk koppling (R32/R11/4?) för att det inte skall bita direkt?
Jag ska kontrollmäta kopplingen nästa gång jag är på bygget.
 
  • Gilla
and.wei
  • Laddar…
….du, det är väl så att du vänt kopplingen åt fel håll. Är den verkligen symetrisk? Det är ju en Vatette ända på ena sidan och rak ände på andra. Jag är inte säker på att de har samma gänga. Den raka är r g eller RP 1 1/4 men den ände där muttern ska sitta….det kan nog vara en metrisk gänga på Vatette.
 
Redigerat:
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
….du, det är väl så att du vänt kopplingen åt fel håll. Är den verkligen symetrisk? Det är ju en Vatette ända på ena sidan och rak ände på andra. Jag är inte säker på att de har samma gänga. Den raka är r g eller RP 1 1/4 men den ände där muttern ska sitta….det kan nog vara en metrisk gänga på Vatette.
Tänkte också att det kunde vara så och testade att vända på den men det gick inte bättre det. Sen är ändarna olika då den ena skall svälja en klämring.
Min idé var att även om invändiga gängan är rak så kanske man vill ha en konisk utvändig för att kunna dra några varv innan det blir för tajt. Ska ju täta med lin och pasta.
 
  • Mässingsrör med invändiga och utvändiga gängor hållen av en hand, änden avsedd för klämring synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
….men gängorna är inte lika, eller hur? På Vatette-kopplingen alltså?

Två raka gängor går att dra hur långt som helst.

Det är inte så att du vänt kopplingen fel först och skadat gängan på pumpen?


Bra att reda ut detta iaf för jag ska göra samma operation om någon vecka….:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
….men gängorna är inte lika, eller hur? På Vatette-kopplingen alltså?

Två raka gängor går att dra hur långt som helst.

Det är inte så att du vänt kopplingen fel först och skadat gängan på pumpen?


Bra att reda ut detta iaf för jag ska göra samma operation om någon vecka….:)
Nej de är inte helt lika, känns tom olika när man känner på dom.
Jag är säker på att den var vänd åt rätt håll och kärvade direkt. Nåt skumt är det alltså.
 
Ang gängorna så kan man måla dem med tuschpenna så ser man var de "skär"
Enligt din bild så är det iallafall 2 olika gängor om jag inte ser helt fel
Kan du lägga upp bild där både in och utvändig gänga syns
 
A Alexn72 skrev:
Ang gängorna så kan man måla dem med tuschpenna så ser man var de "skär"
Enligt din bild så är det iallafall 2 olika gängor om jag inte ser helt fel
Kan du lägga upp bild där både in och utvändig gänga syns
Hittade två bilder men svårt att få ut nåt av dom kanske
 
  • Närbild av en metallenhet med gängor och en ansluten blå elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en röranslutning med gängor inuti och en blå kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jackass skrev:
Hej på er
Ska byta pump i brunnen och har köpt ett kit men undrar om jag har fått fel koppling mellan slang och pump. Pumpen är en Grundfos SQE2-85 (G 1 1/4)och slangen 32mm PEM. Kopplingen påstås vara ”Vatette Rak 32mm x G32” ([länk]) men jag får inte dit den på pumpen. Lyckas bara dra ett kvarts varv för hand och med skiftnyckel ytterligare ett halvt varv sen är det stopp.
Kopplingen skiljer sig från bilden på Vatettes hemsida genom att inte ha taggiga gängor men i övrigt verkar det vara i sin ordning. Har testat två olika kopplingar med samma resultat så antingen är det fel koppling eller så är det nåt annat. Att Grundfos har dåliga toleranser på en pump för 15lax känns orimligt. Vad kan det vara för fel?
Att rostfria muffar på Grundfospumpar brukar vara både snäva i diameter och vassa i gängingången är nog ett faktum. Ibland hjälper jag till som lite hobbyjobb med deras pumpar av lite olika typ med rostfria pumphus och det slår sällan eller aldrig fel i att det går ovanligt trögt. På kanske ett urval på upp mot 50 exemplar är det få som lätt går att dra i förhand även helt rena.

Med gängade delar av plast PVC för limning krävs ganska stor vana och försiktighet om det inte även om det tar första varvet inte ska skära korsgäng och gå snett senare. Och oavsett material på nippeln gör redan ett lager tunnaste gängtejp att det går rejält närmast orimligt tungt. Flytande gängtätning eller lite tejp plus pasta som smörjer är nog bäst på dessa muffar.

Om du är säker på att kopplingen har rätt gänga och så verkar det ju får du nog bara ta i lite mer eller skaffa en lite mer öppen. Att pumpen är dyr speglar nog mer att du handlar med nordens araber än att de skulle hålla toleranserna bra. :)
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Flytande gängtätning
Loctite 577?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Loctite 577?
Ja det är vad jag använt i de fall inte tex lin-pasta passar. Är ju smidigt vid lite mindre gängor också som R6-15 i förkromat mm.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det verkar märkligt om Grundfos som är en av världens största pumptillverkare inte kan få rätt toleranser på gängorna. Det var inga problem på min billiga italienska pump.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det verkar märkligt om Grundfos som är en av världens största pumptillverkare inte kan få rätt toleranser på gängorna. Det var inga problem på min billiga italienska pump.
Vill du testa så kan jag särskilt rekommendera CM-serien med rostfritt utförande. Lägg märke till hur muffarna är utförda-tillverkade och för trådens fall kanske mest den minimala godstjockleken där. Som nästa steg kan du dissekera en i pumpdelen och förvånas över hur samma tema kommer igen där med extremt taffliga lösningar på gränsen utförande och materialmässigt helt olikt det som byggt deras starka varumärke. Kanske ett pumparnas Apple likt vad som beskrivs i en annan tråd nu.

För sånt som ligger mig mer nära dvs eltekniskt är det lika taffligt utfört. Steget kring anslutningslådan ger alla exempel på hur man tror sig vara smart och gå lite för långt i sparandet samma med hur lindningarna är gjorda och säkrade. Hela statorn är en del utan bakre lagersköld så i princip ingen möjlighet till "right to repair" minsta läckage i axeltätningen ger närmast direkt utfall som nu betyder soptunnan om man inte verkligen vill rusta upp den på pin kiv.

Så att ansluta gängan en gång oberoende om det är lite avigt är det minsta problemet totalt sett om man vill gynna de som inte fallit så långt i en del detaljer. Kuriöst nog tillverkas de i forna låglönelandet Ungern i närheten av Tata-Oroszlany (inte på Jylland) där många underleverantörer inom automotive har verksamhet. När jag ibland har uppdrag där ligger jag inte sällan i Grundfos wing på Hotel Kristaly Tata och träffar på nordens araber där också. :)
 
  • Ledsen
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.