Hej hopp. Nyss köpt en villa som heter duga och på tomten står ett Attefallshus som är rätt nybyggt (av förra ägarna) men som inte är helt färdigt. Nu går vi i tankarna på att hyra ut Attefallshuset och vi har märkt att intresset är stort när vi har lagt ut intressekollannons. Men nu till det stora kruxet. Badrummet är lite sådär lagom uselt och fult och saknar dusch. Vill eventuellt installera en duschkabin men undrar då om jag kan koppla avloppet från duschen med utanpåliggande rör bort till handfatsavloppet, se bild. Vad tror ni som vet? Kan tänka mig en duschslang från blandaren när det är dags för att duscha.

Tack på förhand!
 
  • Ett badrum med blommigt draperi, tvättställ, noterat utrymme för dusch och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Raizzor Raizzor skrev:
Hej hopp. Nyss köpt en villa som heter duga och på tomten står ett Attefallshus som är rätt nybyggt (av förra ägarna) men som inte är helt färdigt. Nu går vi i tankarna på att hyra ut Attefallshuset och vi har märkt att intresset är stort när vi har lagt ut intressekollannons. Men nu till det stora kruxet. Badrummet är lite sådär lagom uselt och fult och saknar dusch. Vill eventuellt installera en duschkabin men undrar då om jag kan koppla avloppet från duschen med utanpåliggande rör bort till handfatsavloppet, se bild. Vad tror ni som vet? Kan tänka mig en duschslang från blandaren när det är dags för att duscha.

Tack på förhand!
Praktiskt går det säkert men inte svensk standard som är att duschen ska vara i ett riktigt våtrum med tätskikt, matta eller klinker och golvbrunn.

Din lösning är lite som man gör är typ UK eller Tyskland.
 
Tack. Ja snyggt blir det ju inte. Men blir ju i gäststugan dock till bättre lösning hittas =)
 
Vi har så I den gäststuga vi hyr ut. I princip är det inget jag rekommenderar, som @Claes Sörmland skriver uppfyller det inte kraven som finns, vilket innebär att även om du kräver att hyresgästen täcknar hemförsäkring (vilket du bör göra vid långtidsuthyrning) så kommer inte den täcka en ev vattenskada som hyresgästen orsakar.
Men som sagt, vi har så ändå. Det trassliga med installationen är att få ett bra fall från kabinen, har svårt att se på bilden, men om handfatsavloppet går ner i golvet kan det gå att sätta en t-koppling där men sen måste du hitta nåt smidigt vattenlås att sätta innan kabinen. Jag har fått höja kabinen för att få till det. Som sagt, inte optimalt på nåt sätt.
 
  • Gilla
Raizzor
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vi har så I den gäststuga vi hyr ut. I princip är det inget jag rekommenderar, som @Claes Sörmland skriver uppfyller det inte kraven som finns, vilket innebär att även om du kräver att hyresgästen täcknar hemförsäkring (vilket du bör göra vid långtidsuthyrning) så kommer inte den täcka en ev vattenskada som hyresgästen orsakar.
Men som sagt, vi har så ändå. Det trassliga med installationen är att få ett bra fall från kabinen, har svårt att se på bilden, men om handfatsavloppet går ner i golvet kan det gå att sätta en t-koppling där men sen måste du hitta nåt smidigt vattenlås att sätta innan kabinen. Jag har fått höja kabinen för att få till det. Som sagt, inte optimalt på nåt sätt.
Har du någon fin bild på detta?
 
Raizzor Raizzor skrev:
Har du någon fin bild på detta?
Tänker du på min lösning? Näe gäststugan är uthyrd så jag springer inte där så ofta. Men det är ju väldigt simpelt, från kabinen måste det vara fall på avloppsröret så vattnet rinner bort. Kan du få in ett t-rör precis i golvnivå under handfatet så har du ju en lägsta punkt där att förhålla dig till. Se till att skaffa en duschkabin med vattenlås i brunnen (många saknar ju det då de är gjorda för att koppla mot golvbrunn med vattenlås). Sen får du se till att höja kabinen tillräckligt för att det ska rinna åt rätt håll. Min kabin har ställbara fötter så den står på högsta möjliga inställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.