Kommer ihåg att när installationen skedde så nämndes det att det var lätt att lägga på A/C på installationen.
Vid tidpunkten fanns varken budget, intresse, eller behov, vilket nu har ändrats.
Är det verkligen så lätt att slänga på A/C? (där finns en kanal från källare till övre plan som kan utnyttjas för ev rördragning)
Jag har en Nibe F1155.
 
Lätt å lätt, det beror nog vem man frågar. Men har man en kanal som man kan dra i så går det ju lättare än behöva borra sig genom flera väggar å golv
 
Tänker du på aktiv kyla eller bara passiv kyla (frikyla)? Hur stort är kylbehovet?
 
J Josth skrev:
Tänker du på aktiv kyla eller bara passivve
J Josth skrev:
Tänker du på aktiv kyla eller bara passiv kyla (frikyla)? Hur stort är kylbehovet?
Vet inte riktigt vad jag söker. Tänkte först köpa fristående* a/C till respektive rum, men, kom att tänka på det installatören sa och följa upp.
(*Tjejen stoppade mig o påminde mig om att fristående enheter låter om nätterna)
 
Ok, det är nog frikyla du menar då. Bygger man aktiv kyla och dessutom individuellt till varje rum blir det en mycket stor kostnad. Vid frikyla kan man t.ex. sätta en stor fläktkonvektor längst upp i huset som successivt kyler hela huset om man har innerdörrarna öppna och inte har bråttom. Frikyla är ju så billig i drift att det kan gå hela dagarna och givetvis nätterna.
 
  • Gilla
zniff
  • Laddar…
....men ofta blir installationskostnaden så pass hög att det ändå blir billigare med en a/c trots att de drar mer el.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, tyvärr är installationskostnaden för frikyla väldigt hög. Man får inte heller samma effekt som en kompressordriven AC.

Det man slipper är både inne- och utedel, vilket var avgörande för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vad är hög eller väldigt hög installationskostnad?
 
Kvick googling: Kostnad för frikyla verkar starta från 40,000kr.
Hmm, jag avvaktar. Tack för alla svar.
 
tommib
Det beror på hur mycket man gör själv.

För mig som gjorde nästan allt arbete själv var materialkostnaden i häradet 12 kkr. Det är hälften av en LLVP, installerad och klar.

Det som är dyrt är kanalkylare, fläkt och rörgrejerna. Jag har en liten specialare iofs där jag har en värmeväxlare på brineslingan för att slippa mickla med den. Den kostade en tusenlapp bara den, och installationen av den gick på ett par tusen till inkl ventiler.
 
  • Gilla
zniff och 1 till
  • Laddar…
Drar snabbt iväg när det ska vara kondensisolerat också och så behöver det ju vara lite dimension på rören/slangarna vilket inte gör det bättre. Skulle tro att 12 tkr inte räcker långt med dagens materialpriser.
 
tommib
Nej, det här var ju ett gäng år sedan. En snabb titt på en slumpmässig hemsida för ventilation ger att den kylaren jag har (CWK-200-3-2,5) ligger på 5250 kr idag. Jag har ju en rätt udda anläggning som är ett hemmabygge så jag slipper trevägsventil och sånt dessutom. Ändå drar det iväg. Ska man ha någon som installerar det också blir det snabbt väldigt dyrt, speciellt om det inte är nybygge där man planerat för installationen från start.
 
Mitt system som jag driftsatte i juni förra året kostade runt 30 000:- i materiel vilket innefattade 3 konvektorer, 3 motorventiler, 3 styrenheter, 1 pump, diverse rör och kopplingar, rörisolerng samt en del trävirke, plywood och lite annat.
Och en väldans massa jobb med håltagning för att nå de olika våningarna och rummen samt tillverkning av inklädningar av rören samt egentillverkade höljen till konvektorerna för att bättre passas in mot snickerierna.
Tiden jag lagt ner är många timmar, både av planering och projektering, samt själva jobbet att göra allting.

Dessa 3 konvektorer kyler utan vidare hela kåken och är lätt värt pengarna och jobbet.
Nu ska sägas också att jag fick väldigt bra priser på konvektorer med kringutrustning via min arbetsgivares grossist, men den stora delen om du inte kan göra något själv är jobbet med håltagningar, rördragning, isolering, eldragning, inklädning, inkoppling mot brinekretsen osv osv.

Nu tycker jag att sådant är både roligt (nåja, oftast) och väldigt givande när man ser och känner resultatet samt att driften är bokstavligen snorbillig.
Pumpen har dragit totalt sedan juni förra året 28 kWh och konvektorer med styr det dubbla ungefär så driften är narmast att betrakta som gratis.
Samt att det tankas tillbaka lite värme ner i borrhålet under sommaren
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.