Här kommer avloppet upp ur golvet via en ingjuten krök. Kröken är kopplad till ett 110-rör som går iväg under det uppreglade golvet till badrummet. Fotot är taget i den blå rutan i den schematiska skissen. Väggen till badrummet verkar vila på plankan som syns i bild.

avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


wc rör.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här, ungefär i skarven mellan kröken och röret, så vill jag ha ett 70mm avloppsrör påkopplat. Det nya avloppet skall gå till en golvbrunn och en utslagsvask, och ska gjutas in i en ny platta som skall byggas. Den nya plattan ska ha ungefär samma höjd som det uppreglade golvet.

Golvbrunnen hamnar ungefär 3-4 meter från anslutningen till 110-röret, så fallet bör bli tillräckligt om man använder en ROT-brunn där utloppet ligger högt.

Det jag funderar på är hur en skicklig röris gör för att koppla på ett 70mm-rör på det befintliga avloppet? Badrummet ska inte rivas, så det är begränsad åverkan på regeln som bär upp väggen som gäller. Bila upp golvet går ju också, tror jag.
 
  • wc rör.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man bilar upp lite av plattan, ett par cm i en grav så att muffen frigörs så bör man få i ett grenrör med dubbla 110 muffar och en 45graders 70mm stick. Beroende på religion så kan man slipa ned stoppet på insidan så det blir en skjutmuff (pipelife verkar inte ha dyl i sortimentet iaf).
Alt bila lite mer för att få plats med en riktig skjutmuff mot en klassik gren med slätände. Den lösningen är dock rätt mycket längre och då kommer nog väggen spöka istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.