Jag har denna kabel kommer från proppskåpet nere i källaren upp till övervåningen.
Det är 3 faser samt jord som har gått till 3 element på övervåningen,alltså ingen nolla.
Är det okej att bara flytta den blå kabeln till noll/jordskenan och använda kabeln till vägguttag istället?

Elektriska kablar med tre faser och jord ur en rörledning mot en vägg som diskuteras för omkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar, jordfelsbrytare och elektriska kablar i ett dammigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
För en yrkesman med auktorisation ellen en som jobbar för en auktoriserad firma är det ok
Men eftersom du ställer denna fråga här på ett konsumentforum så ar det inte ok för dig att göra det.
Det här jobbet kräver auktorisering och inte bara nödig kännedom/kunskap
Om du ändå beslutar dig för att göra det så är det på ditt ansvar
Då hoppas jag att du har i åtanke vilka konsekvenserna kan bli om du gör fel och vilka som kan drabbas.
Är det bara du som kan drabbas så kör på
Har du familj eller ska sälja huset/lägenheten i framtiden så tänk efter två gånger innan du gör något
 
Eftersom gruppen matas från samma elcentral som resten av huset så kan man göra så. Ofta har elvärme en egen liten elcentral och då blir det olämpligt. Man behöver givetvis också kontrollera att det inte finns några avgreningar på ledningen som går till nåt kvarvarande element.

Då får du alltså en tvåfasgrupp. Om sådana finns del en hel del att säga. För att det ska bli bra i ditt fall sätter jag som krav att tvåfasledningen grenas upp i första kopplingsdosan till enskilda enfasledningar, så att strömbrytare och uttag mm bara får en fas.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Dags att sätta in en jordfelsbrytare kanske?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då får du alltså en tvåfasgrupp
Klippa ena fasen i bägge ändar, skulle det vara mer eller mindre lämpligt om man bara behövde en fas?
 
Jag ser inte att det tillför något.

Jag vill propagera för att det ska krävas lite kunskap för att ge sig in och rota i kopplingsdosor och elcentraler. Där måste man veta vad man gör.

Däremot, för uttag och strömställare bör man hålla det enkelt då dessa "får" bytas utan behörighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.