Hej,
Jag har en taklampa (nyköpt) med brun och blå kabel som jag vill koppa till taket i ett förråd (lgh). Lampan skall fästas direkt i taket. I taket finns det en brun och blå kabel samt svart och blå kabel. Det finns också en jord-kabel. Om jag ska koppla lampan till taket hur gör jag med den jordade kabeln?
Isolerar jag den i den wago klämma som finns på plats?
Öppen elinstallation med brun, blå och gul/grön jordad kabel samt WAGO-klämmor i takdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny LED-taklampa ovanifrån med brun och blå kabel redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Hasse
 
Hej Nya lampan är dubbelisolerad och skall ej kopplas till jord. Se symbolen på lappen, den med fyrkanter
 
Hans Segerberg Hans Segerberg skrev:
Hej,
Jag har en taklampa (nyköpt) med brun och blå kabel som jag vill koppa till taket i ett förråd (lgh). Lampan skall fästas direkt i taket. I taket finns det en brun och blå kabel samt svart och blå kabel. Det finns också en jord-kabel. Om jag ska koppla lampan till taket hur gör jag med den jordade kabeln?
Isolerar jag den i den wago klämma som finns på plats?
[bild] [bild]
Mvh
Hasse
Använd svart och blå från gamla lampan och dra till valfri färg på nya och låt den gulgröna ligga oanvänd
 
F freddan83 skrev:
Använd svart och blå från gamla lampan och dra till valfri färg på nya och låt den gulgröna ligga oanvänd
Hej,
Tack, då kopplar jag ojordat in i wago klämman och då blir den oanvänd?
 
U
Du kan inte koppla jord till en Wago som redan finns i dosan. Alla kontakter i en wago är sammankopplade.
Blå från lampan kan du koppla in i befintlig blå wago. Sen köper du en klämma till så du kan skarva svart. Jord räcker med att tejpa eller om du vill vars ordentlig sätts den på en enskild klämma.
 
Hej,
Tack för svaret.
Den jordade kabeln sitter i en Wago klämma redan, från taket. Den är skarvad vidare till uttaget som jag nu tar bort. Lampan skall monteras fast i taket. Det är den jordade kabeln jag undrar om jag kan lägga in i samma waho klämma som den är skarvad från?
 
Ett bättre foto kommer här!
 
  • Öppet vägguttag med exponerade ledningar och en demonterad RJ45-nätverkskontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Okej, ja nu syns det bättre.
De korta stumparna (blå och jord) som går från wago till uttaget kan du koppla bort.
Sen in med blå från din nya armatur in i wagon med blå. Den svarta måste du skarva med en wago eller klämma med den bruna från din lampa.
 
Tackar, jag hänger med.
Ser du ngt problem om jag lägger i den jordade kabeln i samma wago klämma som den kommer från taket (den var skarvad till uttaget)?
 
U
Nej inte alls. Men för att få ut den ur wagon är det bara vrida och dra samtidigt, så den är rätt lätt att ta bort.
Men vill du spara stumpen i dosan kan du göra som du tänkt.
 
Hej igen,

vad bra att jag fick det bekräftat. stort tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.