Hej

Är igång med att bygga om en gäst WC till ett litet badrum (adderar en dusch).

Har monterat ett nytt kopplingsskåp varifrån 16 mm PEX (LK) kommer att gå ut till respektive blandare/wc.

Till kopplingsskåpet hade jag tänkt mig att koppla vidare på befintligt avstick som idag är 16 mm koppar (äldre dimension) med 16 mm PEX, således 16 mm koppar till 16 mm PEX.

Kom dock att fundera på huruvida detta är tillräckligt (flödesmässigt) att även hantera en dusch varpå jag kanske borde gå upp i storlek och koppla på direkt på huvudstam (28 mm koppar) istället för avstick (16 mm koppar).

Kollade med killarna på Rinkabyrör här i Malmö (där jag köper allt till detta bygge) och de ansåg att 16 till 16 borde räcka, men ställer nu samma fråga till detta kollektiv av erfarenhet (Byggahus).

Värt att notera är att avsticket sitter precis i en böj varpå en 28 mm lösning blir svårare att få till på ett enkelt sätt samt att kopplingen är placerat i ett mellanbjälklag där jag sätter en inspektionslucka i källartaket.
 
  • Äldre kopparledning i ett byggprojekt isolerad med glasull, omgiven av grus och elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.