Hej!

Jag behöver byta hela avlopp stammen som är gjutjärn. Tänkte ersätta det med plast/pvc.
Det handlar om avloppet ifrån köksbänken, inte toaletten.

Hade några funderingar om att koppla plaströret med gjutjärnsröret.

Hoppas det är nån som kan berätta vad som är bästa sättet att göra i min situation.

1 kapa gamla avloppsrör bort, även den gammal renslucka. Koppla dom två rör med en gummi-koppling, på gjutjärnrör muffen, som på bilden nedan(ett exempel)

Anslutning mellan gammalt gjutjärnsavlopp och nytt plastavloppsrör med svart gummi-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




2 kapa gjutjärnsröret, även renslucka och muffen, och koppla gjutjärn-plaströr med en gumminippel som går invändigt i kvarstående gjutjärnsröret.

Det som jag undrar, om man kör på första varianten, hur kan man förebygga att vatten kommer i kontakt med muffen? Ska man gå in en bit med plaströret invändigt i gjutjärnsröret? Eller är det ingen bekymmer? Jag kan tänka mig att vatten kan stanna kvar en del eftersom avloppet går rakt ner och vattnet kan "landa" på insidan muffen.

Andra varianten skulle vara mycket lättare antar jag, men jag vet inte vilken nippeö jag skulle behöva, jag vet inte måtten inne i röret.

Det andra jag funderar på, på gjutjärnsröret står det en siffra, 88, vad betyder det? Röret har mått 93mm utvändigt... så det är inte det antar jag.

Nedan några bilder av det som ska bytas ut hos mig

Ett vitt plaströr anslutet till gammalt rostigt gjutjärnsrör nära en köksbänk, avsedd för avloppsvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt avloppsrör i gjutjärn med koppling till vitt plast/PVC-rör mot grå betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
theus11 theus11 skrev:
Andra varianten skulle vara mycket lättare antar jag, men jag vet inte vilken nippeö jag skulle behöva, jag vet inte måtten inne i röret.

Det andra jag funderar på, på gjutjärnsröret står det en siffra, 88, vad betyder det? Röret har mått 93mm utvändigt... så det är inte det antar jag.


[bild] [bild]
"88" lär vara vinkeln i grader.

Att röret är 93 mm förvirrar mig lite. Menar du muffens ytterdiameter? Annars kommer gjutjärnsrören i tum, t ex 2,5 tum, 3 tum eller 4 tum. Vill du ansluta i muffen vid golvet så finns Falu expand:

Tre olika storlekar av gumminipplar märkta RSK för röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.faluplast.com/sv/hem/produkter/gumminipplar/godkända-för-inbyggnad/gumminippelrsk-31062484-x-110mm__1147

Jag har bara egen erfarenhet av Fernco (ditt alternativ 1). Men då du får du spara spolluckan. Jag har bara skruvat rakt på rakat rör och inte på muff, d vs kapa strax över muffen ovanför spolluckan.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"88" lär vara vinkeln i grader.

Att röret är 93 mm förvirrar mig lite. Menar du muffens ytterdiameter? Annars kommer gjuthjärnsrören i tum, t ex 2,5 tum, 3 tum eller 4 tum. Vill du ansluta i muffen vid golvet så finns Falu expand:

[bild]

[länk]

Jag har bara egen erfarenhet av Fernco (ditt alternativ 1). Men då du får du spara spolluckan. Jag har bara skruvat rakt på rakat rör och inte på muff, d vs kapa strax över muffen ovanför spolluckan.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"88" lär vara vinkeln i grader.

Att röret är 93 mm förvirrar mig lite. Menar du muffens ytterdiameter? Annars kommer gjuthjärnsrören i tum, t ex 2,5 tum, 3 tum eller 4 tum. Vill du ansluta i muffen vid golvet så finns Falu expand:

[bild]

[länk]

Jag har bara egen erfarenhet av Fernco (ditt alternativ 1). Men då du får du spara spolluckan. Jag har bara skruvat rakt på rakat rör och inte på muff, d vs kapa strax över muffen ovanför spolluckan.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"88" lär vara vinkeln i grader.

Att röret är 93 mm förvirrar mig lite. Menar du muffens ytterdiameter? Annars kommer gjuthjärnsrören i tum, t ex 2,5 tum, 3 tum eller 4 tum. Vill du ansluta i muffen vid golvet så finns Falu expand:

[bild]

[länk]

Jag har bara egen erfarenhet av Fernco (ditt alternativ 1). Men då du får du spara spolluckan. Jag har bara skruvat rakt på rakat rör och inte på muff, d vs kapa strax över muffen ovanför spolluckan.
Tack!

Jag måtten är muffen.
Jag tänkte ha renslucka bort, eftersom den är mkt rostig och vill slippa att den ska läcka ännu mer och resten av röret ska inte rosta sönder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.