Hej! Vi har köpt en bostadsrätt och de är lite halvgammal el. Ska koppla in en taklampa i vardagsrummet. Men blev lite osäker. De är en brun kabel, vit och en blå. Blå är nollan och brun fas men vit är de en tändtråd?. Sitter kronströmställare kron. Är de en gammal slags dimmer funktion? Där man kunde styra två lampor?. Bifogar bilder. Om jag vill koppla in en taklampa där ska jag tvinna ihop tändtråd och fas?

Mvh
 
  • Takdosor med en brun, vit och blå kabel som hänger ner från ett vitt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen taklampa med brun, blå och vit elkabel samt en kopplingsplint synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar i takdosa med brun, vit och blå kabel för installation av taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Sätt en jordad lampstickpropp på din lampa och plugga in i uttaget. Klart!
 
E Emil_K skrev:
Sätt en jordad lampstickpropp på din lampa och plugga in i uttaget. Klart!
verkar lite riskabelt , kan ju vara att där är 2 tändtrådar+nolla i uttaget då kan ju lampan bli strömförande om man kopplar in jordtråden från lampan
 
E
Inte med en jordad lampstickpropp
 
E Emil_K skrev:
Sätt en jordad lampstickpropp på din lampa och plugga in i uttaget. Klart!
Trots de inte är jordad kabel i taket så är de ingen fara?
 
du får inte koppla ihop jordkablen i lampan med de från taket
 
T tergo skrev:
du får inte koppla ihop jordkablen i lampan med de från taket
Misstänkte detta. Måste man använda den vita kabeln då?
 
ja om det är nollan
tändtråd +nolla skall du ha
 
T tergo skrev:
ja om det är nollan
tändtråd +nolla skall du ha
Den vita är inte nolla. Den blåa är nollan. Så om jag hoppar den vita och kör brun plus nolla så blir de ju som en vanlig enpolig?
 
En skyddsjordad stickpropp av denna typ på bild på denna lampa är rätt i alla lägen, eftersom lampan är avsedd att skyddsjordas.

Skyddsjordad stickpropp med två ringade stift och ett oanvänt stift.

Uttaget i detta rum är ojordat. Det innebär att rummet är isolerat från jord och ingenting i rummet får skyddsjordas. Lampan som är avsedd att skyddsjordas ska inte bli skyddsjordad när den pluggas in i detta rum.

Det fungerar eftersom det inte finns något stift i lamputtaget som kan komma i kontakt med jordblecket i stickproppen. (Lampan måste kunna flyttas oförändrad till ett rum med skyddsjordade uttag och verkligen bli skyddsjordad där.)

Det som gäller är bara att uttaget har nolla och tändtråd kopplade till de två stift som jag ringat in på bilden. Det stift som ligger utanför kommer inte att användas för denna lampa.

Ojordat vägguttag med markerade hål för nolla och tändtråd, oanvänt jordhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Det innebär också att du kommer bara använda ena knappen på din kronbrytare.
 
Tack så mycket för alla svar! De gav klarhet i mina funderingar! Ha en trevlig söndagkväll
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.