Hej, jag håller på att installera en 24V elgolvvärme just nu och har kommit till det läge där jag ska få ner kablarna till källaren. Just nu sitter det ett 20mm VP rör genom golvet och jag tänkte därför koppla ihop kablarna och gå ner med 2 st 6 mm2 RK genom VP-röret.
Dock en fråga. Hur kopplar jag snyggast ihop 9 st 2,5 mm2 med en 6mm2 RK ? Det blir väldigt mycket kardeler att få in i en torix... Finns det några snygga kopplingsplintar som har x ingångar och 1 utgång på Elektroskandia kanske? Gärna med en tillhörande dosa
 
jag skulle löda ihop det till en stor klump och sedn dra över med många varv eltejp, det är den säkraste metoden för en bra kontaktering, förutsatt att lodet flyter ut ordentligt, handllar det inte om högre spänning så funkar det fint!
 
Skull rekomendera en stor sockerbit typ 16 mm2
 
Löda är nog billigt och bra, men inte så servicevänligt precis. Jag skulle nog ta ett par nollplintar, se exvis http://www.garo.se/index.php?id=423, och sätta dem på en DIN-skena i en liten låda. Sedan bör du kolla att 2.5 mm2 ledningarna inte brinner innan säkringarna går.
 
Testa med E 77 798 58 från Ahlsell. Det borde funka.. Annars finns det ju stora dosor..
 
Jag fick lösa det med torix ändå. delade upp det så att jag har 5 st 2,5mm2 + 1 st 6mm2 i en torix, och sen ytterligare en med 4 st 2,5mm2 och en 6mm2. Sen har jag lagt en 6mm2 mellan dessa. Gick att pressa in och dra åt förvånansvärt bra och fick plats i en utanpåliggande kopplingsdosa som är fäst på golvet. Känns ändå inte helt snyggt iofs...
 
electrocuted skrev:
jag skulle löda ihop det till en stor klump och sedn dra över med många varv eltejp, det är den säkraste metoden för en bra kontaktering, förutsatt att lodet flyter ut ordentligt, handllar det inte om högre spänning så funkar det fint!
Är löda verkligen tillåtet?
Har bestämt för mig att det inte ska vara det, men jag har inga föreskrifter framför mig just nu så jag kan hänga upp påståendet på nått!
 
tror inte det heller..
 
Över lag är ju lödning klart sämre förbindning än exempelvis olika varianter av pressning. Antar att torixen kvalar in någonstans under crimpning, om än inte lika bra.
 
Man får inte löda ihop det.
Vad är det för golv som är 24V ?
Effekt ?
Säkras vad då ?
 
Det finns golvvärme på 24V...
 
Vilket fabrikat och varför ska man använda 24V när det finns 230V ?
 
Niklas Ekström skrev:
Vilket fabrikat och varför ska man använda 24V när det finns 230V ?
varmegolv.nu

ja varför man ska köra 24V ? Dels för att det var bra pris på grejerna och dels för att man får göra mestadelen av jobbet själv?
 
Varför skulle man få göra mer själv för det?
 
Drar man kablar där det går 30A så gäller nog Starkströmsföreskrifterna..

starkströmsanläggning
Anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person,
husdjur eller egendom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.