Hej
Hade tänkt sätta upp några lysrörsarmaturer i garaget där det enbart är 2 st nu men vill utöka till 5-6 st extra för att kunna få ett bra ljus då taket är högt upp och det lyser inge bra. Men har läst att om man ska fler lysrörsarmaturer seriekopplade så behövs en kontakor för att klara av strömmen. Har gjort en ritning hur jag tror jag ska koppla men är inte helt säker och så kan den vara lite dålig. Har gjort en hållkrets som lyser en lampa på skolan med en kontaktor men då var det enbart 24 volt. Tacksam för svar
 
  • Ritning för seriekoppling av lysrörsarmaturer med kontaktdon, avsett för garagebelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om armaturerna är faskompenserade borde det inte vara några problem att köra utan kontaktor. Min elektriker godkände 6st 2x58W armaturer över en vanlig brytare. Är de inte faskompenserade behöver du kontaktor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robinjanserius
  • Laddar…
Jaha okej tack, dom lysrörsarmaturerna jag ska använda är faskompenserade så då borde alltså inte vara några problem alltså. Dom 2 lysrörsarmaturerna som är i taket redan tror jag inte är faskompenserade för dom har suttit där i minst 20 år. Om det inte skulle funka pågrund av att dom inte var faskompenserade så byter jag bara ut till en som är faskompenserade. Tack för snabbt svar
Ska använda dessa armaturer från Clas Ohlson
https://m.clasohlson.com/se/Takarmatur/Pr364833000
 

Bästa svaret

Mikael_L
Armaturen som länken leder till verkar enligt beskrivningen ha elektroniskt drivdon, i så fall är det kompenserat ja.

Vad gäller äldre armaturer och kompenserat så har det faktiskt blivit allt vanligare med okompenserade armaturer, särskilt de lågprismärken som man kan köpa på många ställen idag.
Så har man riktigt gamla armaturer är det faktiskt troligare att de är faskompenserade.

Men jag håller med Johan Gunverth att en 6-8 armaturer borde gå bra över brytaren direkt, särskilt om de är faskompenserade eller med elektroniskt drivdon.

Själv har jag satt 4 st 2x36W med elektroniskt don på en brytare direkt, och det kommer bli ett eller två till på samma brytare snart.
 
  • Gilla
Robinjanserius
  • Laddar…
Härligt att höra och tack för hjälpen och för snabba svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.