Hej har en pool till ungarna från jula(bestway)

Har även fått låna en gammal LVP för att värma vattnet.

Vad för övergångar behövs, finns det att köpa ens?

Förslag på att få ihop dem olika anslutningarna
Tack på förhand
 
  • Hand håller plastdel, troligtvis rördel, med kabel i bakgrunden, oskärpa, utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå plastdel hålls i handen, innehåller vit mekanism, text "PAT PEND", möjligen del av vattensystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkranar och ledningar med växter i bakgrunden, anslutna till en enhet vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå vattenkoppling vid röd staket, omgiven av gröna växter och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vattenreningsenhet utomhus med slangar, mätare och skrivning "WATER OUT", bredvid gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolpump och filter på gräs bredvid grått staket, vita och orange detaljer, sladdar och slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump ansluten till behållare och slang, smutsig, använd för vattning eller flyttning av vätskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte tänker fel så är det kopparrör i VP och dom tål inte poolvatten, kloret kommer att äta upp rör och kopplimgar i den. Normalt för VP till pool är att det sitter en växlare i plast för överförning av värmen. Vattnet kan bli lite grönt av kopparn. Klart är det bara skrot med VP:en så kör på, den kommer att säga upp sig invändigt.
 
B
Fast det där är ju tydligt en poolvärmepump. Inga problem att använda den i en pool med normalt klorerat vatten..

Mät rörens ytterdiameter. Åk till en poolfirma eller företag som håller på med spabad och prata med dem.

Det bör vara en bypass på värmepumpen. Värmepumpen innehåller ingen pump, så du måste ha extern pump. Kan tänka mig att bestway pumpen har nån udda gänga.

Det är ganska låga tryck, jag har tätat med slangklämmor, och trätt på "slang på en slang" för att gå över från en dimension till en annan.
 
  • Gilla
bjornligan
  • Laddar…
Anslutningarna i dina bilder är för PEM-slang, men jag kan inte avgöra vilken dimension det ska vara. Ser ut som 32 mm, men ta en tumstock/måttband/linjal och mät innerdiametern på den ljusblåa muttern.
Mät även innerdiametern på din nuvande poolslang.
Åk sen till poolfirma och fråga efter slangar och övergångar. Ta gärna med den ljusblå muttern med vita innerdelen. Funkar kanon även med grå silkonslang.
 
Redigerat:
Dom blå köper du inte på en poolfirma, dom tar bra betalt för dom. Finns på billiga varuhusen, kolla även om dom andra kopplingarna har standardgänga ( rör ) tror det är samma dim.
 
J jonaserik skrev:
Om jag inte tänker fel så är det kopparrör i VP och dom tål inte poolvatten, kloret kommer att äta upp rör och kopplimgar i den. Normalt för VP till pool är att det sitter en växlare i plast för överförning av värmen. Vattnet kan bli lite grönt av kopparn. Klart är det bara skrot med VP:en så kör på, den kommer att säga upp sig invändigt.
Den har suttit på en annan pool i 10 år, så den delen är lugn
 
OK då är allt lungt och hoppas du får en bra temp i poolen nu till midsommar och med mycket bad.

Trevlig midsommar på er-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.