Är novis på värmepumpar, men har läst igenom detta forum och lärt mig en del.
Jag har tills nu eldat med ved, men planerar att gå över till värmepump, men vill behålla möjligheten att elda med ved.
Jag har alltså en modern vedpanna kopplad via Laddomat till tekniktank och 750 liters lagringstank. Tekniktanken (Rinkaby) innehåller VVB, elpatroner och en outnyttjad solslinga i botten.
Mina funderingar:
Kan jag koppla VP till solslingan?
Om jag kan det så måste jag ha vatten ut till VP med risk för frysning vid långt elbortfall, men risken är mkt liten vi har ett mkt stabilt elnät. Om det skulle hända finns det inte en möjlighet till självcirkulation? Alltså att varmvattnet i tanken cirkulerar upp genom VP?
Om ovanstående koppling verkar okey tänkte jag göra rördragningen själv.
Hur mkt svårare är det att göra rördragningen om man skall ha ett köldmedium? Och måste man då ha behörighet?
Enligt forumet verkar VP från Mitsubishi vara bäst vilka andra fabrikat kan rekommenderas? Som sagt jag är novis.

Edit: Framledningstemperatur vid 0 grader är ca 35 grader. För att VP skall jobba mot så låg temperatur som möjligt kan jag ju ha en tanktemperatur runt 30-40 grader och använda min separata varmvattenberedare (eldriven och används idag bara sommartid) för att komma upp till 65 grader. Denna beredare kan jag ju mata från VVB i tekniktanken.
 
Redigerat:
solslingor brukar vara ganska korta och ha hög framledningstemperatur i jämförelse med luftvärmepump som har låg ut temp (i jämförelse).
det finns värmepumpar som ej cirkulerar vattnet ut till utedelen utan bara inne i huset.
jag skulle kopplat på tanken med en värmeväxlare alt. ventiler så du kan välja vilken input du har in i tanken ved/värmepump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.