Hej alla kunniga!
Har ett enplanshus med kallvind. Har en mekanisk till och frånluftsventilation med värmeåtervinning i ett köksskåp(Heter Rexonett). Till o frånluftsrören ligger isolerade på kallvind.
Vill bli av med skåpet i köket(låter en del och vill anv. ytan till annat).
Min fråga!
Kan jag byta ut värmväxlardelen/fläkten i köket till en luft/luft värmepump, och på sätt få luftvärmepumpens värme ut i donen i huset.
Istället för att ha luft/luft panelen i huset så anv. jag de befintliga rören o donen.
Kan jag placera Luft/luft -värmeväxlaren på vinden, där rören finns? Vill helst ej ha den utomhus. Misstänker att anslutningar måste dras till apparaten(från uteluften) för att inte skapa fukt på vinden.

Mycket frågor! Men jag vet att ni är duktiga!

Tacksam för svar!
 
Luft/luft.. tar den existerande luften i huset o värmer den.

Din Från o Till Luft värmeväxlare (FTX) tar frisk luft utefrån och värmer den så det inte blåser in jättekall luft..


Så FTX = Ventelation (troligen det bästa i ventelations väg som finns i dag)

Luft/luft värmepump. = Ingen ventelation. Bara värme.
 
Tack alla!

Jag förklarade nog mitt problem lite dåligt!
Men jag har äntligen hittat det jag söker(tror jag)
jag vill ju ha kvar ventilationen, dvs. frisk luft utifrån som via en luftvärmepump, värms upp innan. Sedan är det bra om frånluften kan tas tillvara innan den skickas ut.
Den gamla luftvärmeväxlaren jag har i köket nu är bullrig och stor(den ska bort)
NILAN VPL 15 är en maskin som jag kan ha på vinden för dett ändamål. Den tar luft utifrån, värmer i pumpen, skickar vidare till donen ut i rummen. Frånuften snos på värme innan den skickas ut. Den avfuktar och styrs via en termostatpanel aut/manuellt i bodelen.(Denna används ibland i hus med radonproblem)

Låter det inte bra?? Säg gärna din mening!
 
Låter som ett bra förslag, men som någon sa tidigare i tråden handlar det inte om så stor effekt.
Och då alltså inte så stor besparring.
Det går att få ut mer effekt ur en "vanlig" luft/luft värmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.