Redigerat:
Krilleman
Nej, din lösning blir inte godkänd ur försäkringssynpunkt och jag tror inte heller den kommer bli tät.

LK:s egna prylar:

22x15 rak conex
Denna koppling är förminskad, alltså att du har en 22-mutter på ena sidan och en 15-mutter på andra.

LK kopplingsset AX20
Dessa delarna ersätter klämringen på 22mm sidan på kopplingen!

http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Produkter--System/LK-Universal/Produktkatalog/Klamringskopplingar--Ventiler/


OT:
Av någon anledning har vatette inget kopplingsset som klarar 20x2,5 :x - bara 2,0-2,3 & 2,8-3,0...
20x2,4-2,7 har RSK 187 82 20 och finns med i rskdatabasen och i dahlkatalogen -13 dock som B markerad...
Mystiskt!
 
Redigerat:
Hyr en pressmaskin med käftar till Lk's pexkopplingar, billigare, säkrare och mycket snyggare..
 
Krilleman
Dr.L skrev:
Hyr en pressmaskin med käftar till Lk's pexkopplingar, billigare, säkrare och mycket snyggare..
Men hur tänkte du övergången mot koppar då? Ska TS hyra en till pressmaskin för att pressa den också? Och gänga ihop två pressdelar?

Klämringskoppling och kopplingsset är fullt godkänt och väldigt enkelt för hemmafixaren!


Oavsett metod så glöm inte att PAL:en ska kalibreras med LK:s kalibreringsverktyg!

134084_4_812.jpg

Monteringsanvisningen har mycket matnyttig info! Klicka högst upp på LK Universalsystem
 
Redigerat:
Men krille, LK har en presskoppling som är 20pex-15slätända
passar sedan smidigt med en vanliga radiatorkoppling för 15rör . Om det nu är
så att röret ska kopplas in i radiatorn.
 
Krilleman
Men Dr.L, LK har M22x20 kopplingar för detta förfarande som passar rakt på kopplet!

187 84 27

Då slipper man pressmaskinen och din övergång! Och på köpet får man en billigare inkoppling med mindre skarv = Säkrare!

Och hade du klickat på länken som jag postade i mitt första svar så hade du också hittat den. ;)

Jag uppfattar TS som att han vill skarva på en bit 15 koppar innan radiatorn!
 
Redigerat:
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
Helt uppriktigt har jag aldrig sett radiatorkopplingen för X20 men det beror väll främst på att vi nästan aldrig har ett behov att dra grövre matningar än x16
 
Suveränt svar krilleman_215 - tack!
Den vägen blir det...

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.