K
Om jag bygger ett antal litiumbatteripaket med 18650-celler och bms kan jag behandla varje batteripaket som separata enheter och serie/parallellkoppla dem som om de vore vilka batterier som helst? Eller kommer BMSerna att ställa till det?

Anledningen till att jag frågar är att jag skulle vilja bygga ett antal paket som jag kan använda både till båt och elcykel. Båten går på 12 V men kräver stora strömmar - fördel parallellkopplade batteripack. Cykeln kräver 36V och då hade man kunnat seriekoppla samma batterier..
 
Om du har en BMS per 12 V-pack så går det bra. Du får ju ladda dem separat med 12 V, annars blir det inte så bra.
 
Ladda parallellt går väl det också och fungerar väl hyfsat så länge alla batterier är lika och lika urladdade. Man har inte så bra koll på när det är färdigladdat och ingen koll på laddströmmen. Det är inte så lyckat att parallellkoppla ett urladdat och ett nästan fullladdat batteri. Det finns batteripackar med parallellt kopplade batterier, men det är vanligare att man höjer spänningen med fler celler.

Ett annat problem är urladdningen. Man måste undvika att fortsätta använda en urladdade cell eftersom spänningen annars kan bli negativ och batteriet kan börja utveckla gas.

Snegla lite på DeWalt XR FelxiVolt batterier. De har inbyggd omkopplare mellan 18V och 54V. Nya 54V kapabla batterier kan laddas i en gammal 18V laddare. En nackdel är att en dålig cell laddas upp av de bra cellerna vid parallellkopplade celler. Friska celler kan överladdas med för hög spänning om en andra celler håller för låg spänning.
 
En BMS ser till att seriekopplade celler inte laddas eller urladdas för mycket. Det är liksom hela vitsen med dem. Om man kopplar t.ex. 4 st Li-celler parallellt (vilket är vanligt i cykelbatterier) så kommer de alltid att ha samma spänning och därmed laddningsnivå. Om en cell i en grupp om fyra parallellkopplade blir dålig kommer den fortfarande att ha samma spänning men kan inte leverera samma ström och bidrar därmed inte lika mycket till det strömuttag som t.ex. cykeln kräver. Då ökar belastningen på de andra och de laddas ur fortare.

Ja, man kan ladda flera batteripackar parallellt, men det är ju samma sak som att ladda dem separat, bara att nätaggregatet som förser dem med spänning antagligen har en maxström som kommer att begränsa laddningen så att det tar längre tid att ladda flera packar än en. Å andra sidan kan det vara smidigt att sätta alla packarna på laddning på kvällen och ha alla fulladdade på morgonen. I andra fall kanske man har behov av att ladda en pack snabbt och kan då ladda bara den.

Problemet när man ska ladda BMS-kontrollerade packar seriellt är att man inte riktigt vet hur stort spänningsfall det blir i varje pack. Har man några som är oladdade och någon som är fulladdad så kommer det att skilja en hel del i spänning och då kan en pack få överspänning. Dessutom stryper den fulladdade strömmen så de som är oladdade inte laddas i stort sett alls.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.