Hej jag har flyttat in i ett hus byggt 84. I köket hade jag tänkt koppla ett lamputtag i taket, något som jag tror fanns där tidigare. Men jag får inte ihop kopplingsanordningarna, då det ser ut att vara 2 bruna, en gulgrön, en gul och en blå. Jag kan väldigt lite om el.
 
Ta en bild och lägg upp här på sidan så blir det lättare att ge råd. Och helst då innan trådarna är löstagna från takuttaget.
Eller är det någon som tidigare har tagit bort uttaget som du vill sätta dit? Då kan det bli svårare. En lösningen kan då vara att söka bakvägen och kontrollera vart kablarna kommer ifrån.
 
Tack för svar. Såhär har den sett ut sedan jag köpte bostaden, det var tidigare direkt? kopplat till en lampa , som säljaren tog med sig
 
  • Öppen takdosa med oskyddade elkablar där en lampa tidigare varit ansluten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå är nollan, gul är tändtråd, g/g jord och brun är fas ser det ut som.
 
Har du tillgång till mätinstrument? Vilket är bäst att använda för att ta reda på vad som kommer i respektive tråd. Men om man tittar på bilden så borde det vara de två trådarna med frilagd koppar som var anslutna till lampan som nu är borttagen. Men när det gäller el så ska man inte gissa, så mät mellan dessa två trådar samtidigt som du slår brytaren till och från. Får du då 230 volt till och från så är saken ”biff”. De andra trådarna isolerar du en och en. Koppla inte ihop dem om du inte vet vad som är vad.
 
  • Gilla
Pumabjörnen
  • Laddar…
R roli skrev:
Har du tillgång till mätinstrument? Vilket är bäst att använda för att ta reda på vad som kommer i respektive tråd. Men om man tittar på bilden så borde det vara de två trådarna med frilagd koppar som var anslutna till lampan som nu är borttagen. Men när det gäller el så ska man inte gissa, så mät mellan dessa två trådar samtidigt som du slår brytaren till och från. Får du då 230 volt till och från så är saken ”biff”. De andra trådarna isolerar du en och en. Koppla inte ihop dem om du inte vet vad som är vad.
Jag har ett mätinstrument, och den tycks bara få ett spratt och går från noll och till ungefär 400 när jag mäter mellan just gul och blå. Känns osäkert
 
Om du är osäker är det bättre att du ringer ut en elektriker.
Det finns en anledning till att det är väldigt strikt reglerat när det kommer till el-arbeten i hemmet med tanke på konsekvenserna det kan leda till om fel görs.

Då du (troligtvis) inte heller kan säkerställa att installationen från början är enligt regelboken utförd är det ytterligare bara ett skäl att anlita en fackman med behörighet.

Tonen i det här inlägget kan uppfattas som hård men det är av yttersta vikt att folk i allmänhet har respekt för elektriska installationer, då dessa kan leda till döden relativt omgående.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
P
G Gurkmannen skrev:
Blå är nollan, gul är tändtråd, g/g jord och brun är fas ser det ut som.
Omöjligt att säga. Ser gulgrön tändtråd titt som tätt. Att koppla fel kan bli katastrof. Mät.
 
E
B boxbygg skrev:
Jag har ett mätinstrument, och den tycks bara få ett spratt och går från noll och till ungefär 400 när jag mäter mellan just gul och blå. Känns osäkert
400 vad?
 
P pathal skrev:
Omöjligt att säga. Ser gulgrön tändtråd titt som tätt. Att koppla fel kan bli katastrof. Mät.
Absolut, helt riktigt att någon kan ha använt fel färg. Det enda man kan göra för att vara helt säker är att mäta, men det säger sig självt.
 
Är båda bruna klippta?
Går det in en blå, brun och en gulgrön i ett av hålen i dosan, och i det andra en gul, blå, brun och en gulgrön?
Är det färg i änden på den ena gulgröna?
 
B boxbygg skrev:
Jag har ett mätinstrument, och den tycks bara få ett spratt och går från noll och till ungefär 400 när jag mäter mellan just gul och blå. Känns osäkert
Beskriv exakt hur du mäter, vilket mätområde är instrumentet inställt på osv. gärna med bild på mätinstrumentet.

Om du verkligen får 400V mellan två trådar i den där dosan, så är det en mycket ovanlig installation. I så fall inget du bör pula med själv.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
Är båda bruna klippta?
Går det in en blå, brun och en gulgrön i ett av hålen i dosan, och i det andra en gul, blå, brun och en gulgrön?
Är det färg i änden på den ena gulgröna?
Såhär ser min mätare, och inställningen jag har på.

Enadoshålet: Blå,Brun,Grön/blå,gul
det andra hålet: Brun, blå.

Alla kablar förutom ena blå och en gul är klippta.

När jag mäter är det oftast runt 235, men svårt att säga exakt, då det vandrar från OL till 500
 
  • Multimeter inställd på VAC med en display som visar 0.00 och mätprober anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
etompau
  • Laddar…
E
B boxbygg skrev:
Såhär ser min mätare, och inställningen jag har på.

Enadoshålet: Blå,Brun,Grön/blå,gul
det andra hålet: Brun, blå.

Alla kablar förutom ena blå och en gul är klippta.

När jag mäter är det oftast runt 235, men svårt att säga exakt, då det vandrar från OL till 500
Du får införskaffa ett par krokodil/alligator-klämmor.
 
Nu gissar mamn inte med el men man kan använda ett troligt antagande för att mäta och bekräfta sitt antagande.

Det rör som har en Blå,Brun,Grön/blå,gul borde komma från en kopplingsdosa och vara just.
Blå, Nolla
Brun, Fas
Grön, Tändtråd (du är säker på att den inte är Gul/Grön?
Gul/Grön (randig på längden) Jord

Man kan sen gör antagandet och bekräfta med mätning att andra röret går vidare till en lampa till eller möjligen ett ojordat vägguttag (försök att leta upp det)

Om du mäter 400V mellan brun/brun eller mellan brun/grön så har du två faser i taket och då ska du nog stoppa och kalla dit en elektriker.
Mät
Brun2/Blå
Brun2/Gul:Grön

Brun1/Blå
Brun1/Gul:Grön

Mät 2ggr med väggbrytareen i båda lägen.
Grön/Blå
Grön/Gul:grön

Om du börjar här så kan nog de kunniga i forumet hjälpa dig vidare.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.