Tjena,
Ska sätta upp en taklampa i en ny lägenhet. I de andra rummen var det tydligt Brun, Svart (krontändning), gulgrön (jord) och blå neutral.
Men nu i detta rum ser jag detta. Vad gör jag?
Det är alltså två Gulgröna kablar, en vit och en blå. Är det två jordade kablar eller vad sker. Hur testar jag enklast vilken som är vilken?
Bifogar bild.
Ska sätta upp en taklampa i en ny lägenhet. I de andra rummen var det tydligt Brun, Svart (krontändning), gulgrön (jord) och blå neutral.
Det är alltså två Gulgröna kablar, en vit och en blå. Är det två jordade kablar eller vad sker. Hur testar jag enklast vilken som är vilken?
Bifogar bild.
Det finns toppklämmor längre upp i dosan. Visa hur trådarnas relation är till dem.L Ludvig Dahlström skrev:Tjena,
Bifogar bild.
Och välkommen till byggahus.
När är elen dragen? Hur ser det ut bakom brytaren? Finns kopplingsdosa ovanför brytaren?
Blå = Neutral (N)
Vit= Tändtråd (L)
De gulgröna är jord (PE) En av den skall till lampan. Jag gissar att den andra lösa skall vara inkopplad till en annan gulgrön som vi inte ser på bilden.
Bättre bilder är bra. Eller snarare nödvändigt. Utan att se allt ordentligt kan man bara gissa. Så se det som en gissning innan du verifierat att det stämmer.
Vit= Tändtråd (L)
De gulgröna är jord (PE) En av den skall till lampan. Jag gissar att den andra lösa skall vara inkopplad till en annan gulgrön som vi inte ser på bilden.
Bättre bilder är bra. Eller snarare nödvändigt. Utan att se allt ordentligt kan man bara gissa. Så se det som en gissning innan du verifierat att det stämmer.
Hej. Jag finner ingen takdosa och jag har inte öppnat upp bakom brytaren. Hade hoppas det kunde lösas utan. Bifogar ett bild mer inifrån men dåligt med ljus där i det rummet. Är en svart kabel längre in men den leder inte till någon av dessa kablarna. Blå är helt klart kopplat med resterande blå. En teori är möjligen att ena gulgröna har brutits ifrån en Wago så det ser ut som två men ska vara en?
Inte så konstigt. Tänk istället att du hade en jord från kopplingsdosa till en annan lampa i rummet eller en kopplingsdosa. Då har man klippt den i mitten för att kunna ge jord till lampan i detta uttag.L Ludvig Dahlström skrev:
Ja det är ju rimligt.
Skulle jag kunna koppla ena gulgröna som jord och den andra lös med en tex toppklämma? Eller kan något bli fel pga av det?
Dvs Blå = N Vit = tändare, ena gulgröna Jord, andra gulgröna lös med klämma
Skulle jag kunna koppla ena gulgröna som jord och den andra lös med en tex toppklämma? Eller kan något bli fel pga av det?
Dvs Blå = N Vit = tändare, ena gulgröna Jord, andra gulgröna lös med klämma
Då blir den ena sidan utan jord. Antingen det uttaget du nu kopplade och de delar som kom från det hållet.L Ludvig Dahlström skrev:
Eller det som du satte klämman på.
Alla jord ska kopplas ihop.
Edit: beroende på vad du kopplar in dem i kan det finnas 2 skruvar för jord så man slipper klämman och den lilla stumpen kabel.
Nästan.L Ludvig Dahlström skrev:
Dock är det rimligen fel att en gulgrön/PE/Jord inte är inkopplad till något. Att en PE har lossat på detta sätt innebär rimligen att det finns delar av elanläggningen som skall vara jordad, men som nu inte är det. Det är fel. Dessutom kan det vara väldigt farligt.
Lämnar du den "andra gulgröna" utan att koppla in den där den hör hemma skapar (eller i alla fall behåller) du en felaktig farlig elanläggning i din lägenhet. Gör inte det!!!
Om du som det verkar inte har kunskap nog om elinstallation. (eftersom du frågar som du gör har du uppenbarligen inte nödvändig kunskap) Då gör du klokt att lämna detta till en elektriker. Felaktig skyddsjord är ett problematiskt fel. Felet märks inte vid normal drift, för skyddsjord är en försäkring, ett skydd. Det kan ge allvarliga skador om skyddet är satt ur funktion. Skador på egendom och person, t.o.m dödsfall.
Om du aktivt väljer att inte koppla in "den andra gulgröna" exakt som den skall vara kopplad är du ansvarig. Vilket du iofs redan är som ägare.
Håller med. Jag gör inget som jag är osäker på men har kopplat in en hel del lampor förr men aldrig stött på något sådan här. Jag får fundera vidare på det för håller med att inget annat ska ju bli ojordat.
Om jag kopplar på den ena jordade i den wagon där? Dvs där stumpen är? Då borde det inte finnas någon okopplad jordad kabel.
Om jag kopplar på den ena jordade i den wagon där? Dvs där stumpen är? Då borde det inte finnas någon okopplad jordad kabel.
Det tror jag oxo är det rätta. Men jag lovar inget, för det behöver inte vara så. Själv skulle jag aldrig koppla in något om jag inte vet 100% säkert att det är rätt. När det gäller elinstallationer skall man inte tro att det borde vara rätt kopplat. Det duger inte. Det skall vara rätt. Och man är fullt ansvarig själv.L Ludvig Dahlström skrev:Håller med. Jag gör inget som jag är osäker på men har kopplat in en hel del lampor förr men aldrig stött på något sådan här. Jag får fundera vidare på det för håller med att inget annat ska ju bli ojordat.
Det är hemskt ovanligt att något händer men det som kan hända kan vara ovanligt hemskt. Vad säger man om partnern eller barnet ligger död i badrummet eller köket. "Jag trodde det borde ha fungerat"?
Exakt. Så förmodligen (gör ingeting förrän jag är mer än 90% säker) så den gulgröna som inte har isoleringstejp på sig tillbaka in i Wago. Och den gulgröna som har vit tejp på sig in i lamputtaget. Har även mejlet de förra ägarna ifall det vet.
Förövrigt. Om jag använder en multimeter. Kan jag testa mig fram för att se att jord blir rätt kopplat?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer