Kollade lite i Biltemas katalog på lambdasonder och såg att de kunde passa 1/2 tums gänga på min panna.Nu undrar jag om ni tror detta skulle funka, är bara lite nyfiken och se om man eldar optimalt. Detta är ju inget nödvändigt men vore kul, vad tror ni.
Lambdasond 399:-
Mätare 189:-
 
Tror det har diskuterats på forumet tidigare huruvuda biltemas bredbandslambda funkar till vedeldning eller inte, tror dom kom fram till att den har lite för smalt mätområde. Men vi får nog reda på det snart..
 
Blir inte riktigt klok på hur många kablar man ska ha till lambdasonden finns 1,2,3 eller 4 kablar.
 
Dom med flest kablar har väl någon form av föruppvärmning eller något tror jag, inte säker dock..
 
Mikael_L
Själva sonden behöver ju bara 2 kablar, mät-tekniskt sett. Så det borde vara som ichgary skriver.
 
Ok kanske den med 2 då kanske, får nog läsa på lite.
 
Mikael_L
Prova att googla på
kamin lambdasond
skorsten lambdasond
kamin syresond

osv osv

(Obs, det måste vara något ord med, som exluderar alla sidor som avhandlar bilmotorernas lambdasonder.)

Så har du nog läsning för många kvällar framöver ... :)
 
Tror du inte man kan använda en billambdasond? måste det vara en högtempsond? Läste lite just nu och i mitt fall (2 kablar) så ger sonden 0,455 volt vid lambda 1,0 bara plugga in i mätaren.
 
2 trådar krävs för mätning, de övriga är för uppvärmningen som ichgary skriver. Lambdasonden måste bli varm innan den fungerar riktigt. Tänker du sätta katalysator på skorstenen är det en fördel om du värmer upp sonden innan pannan startar så du har maximal reglerprestanda från början. Ännu bättre vore att förvärma katalysatorn så den arbetar optimalt när förbränningen drar igång.

Ved kan brinna extremt varmt så du kanske inte skall montera sonden vid flammtopparna. Sätt den i skorstenen, funkar lika bra då regleringen ändå är långsam i en vedpanna.

/Anders
 
Nja, i initialskedet köper jag bara en lambdasond och mätare för att kolla lite. Efter det skulle det va kul om man kunde reglera spjällen, och reglera luftmängd. Men om en lambdasond inte kostar en förmögenhet så blir det kanske en till om det funkar med lite fler kablar. Jag tänkte sätta den på motstående sida om RG termometern den pendlar mellan 160-170 grader aldrig över 200 grader, detta är vid RG fläkten ungefär.
 
Du behöver en uppvärmd lambdasond eftersom rökgaserna inte är varma nog för att lambdasonden ska kunna arbeta.

Du vill helst ha en bredbandslambda eftersom en vanlig lambda har en logaritmisk kurva vilket gör att det är svårare att avgöra hur nära lambda 1.0 du är.

Biltemas "bredbandslambda" är ingen bredbandslamda.

Om du nu ändå vill använda en vanlig billambda så kan du göra en mätning i sekunden och sedan ta snittet på 30 sekunder.
 
OjOjOj nu blev det motigt, fast det är klart hade det varit enkelt så hade det väl funnits på alla pannor. Vilken temp bör det vara då jag har säkert ett varmare ställe?
 
Vid runt 400 grader så vaknar min lambda till liv. Uppvärmningen av sonden vill ha mycket ström, ca 2.5 - 3 ampere.
 
Som jag skrev tidigare är det bredbandslambda som gäller eftersom man kör med stort syreöverskott, köp Inovate:s LC1 med tillhörande mätare. Kolla min tråd om lambdastyrd vedpanna
 
Matss skrev:
Som jag skrev tidigare är det bredbandslambda som gäller eftersom man kör med stort syreöverskott, köp Inovate:s LC1 med tillhörande mätare. Kolla min tråd om lambdastyrd vedpanna
Tack, jag ska läsa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.