Om man installerar en 15l varmvattenberedare (t.ex. NIBE NIBETTE15) under diskbänken, kan man koppla varmvattenberedarens kallvattenanslutningen till diskbänkskranens diskmaskinsavstängning?
Ingen diskmaskin är tänkt att installeras så diskmaskinsavstängningen är pluggad för tillfället.
 
  • Vit modern gaspanna med märkeslogo, kopparanslutningar, väggmonterad, värme- och varmvattenproduktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte gjort det, för risken är att någon "i oförstånd"/"ofrivilligt"/etc råkar vrida av kranen så att vattentillförseln försvinner, då finns risken att värmeelementet i VVBn bränns sönder.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Ok, T-koppling på kallvattenanslutningen till diskbänkskranen är alternativet då.
 
Rickard.
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade inte gjort det, för risken är att någon "i oförstånd"/"ofrivilligt"/etc råkar vrida av kranen så att vattentillförseln försvinner, då finns risken att värmeelementet i VVBn bränns sönder.
Jag håller med till 100% att jag inte heller hade gjort det men stänger man av vattnet på kranen så kan man inte heller tömma vvb:n så frågan är om det verkligen är så fel:thinking:

Jag tänker att det skulle kunna vara riktigt dåligt för flödet men jag vet inte.
 
  • Gilla
Bessess
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag håller med till 100% att jag inte heller hade gjort det men stänger man av vattnet på kranen så kan man inte heller tömma vvb:n så frågan är om det verkligen är så fel:thinking:

Jag tänker att det skulle kunna vara riktigt dåligt för flödet men jag vet inte.
Håller med efter att ha funderat ett varv till. När VVB står under kranen, i diskbänkskåpet, kan den inte tömmas utan kallvattentryck och det som händer när kallvattentillförseln stryps är väl att vattnet i VVB värms tills termostaten bryter vid inställd temperatur.
Flödet kan möjligen påverkas men skillnaden mot en t-koppling på kallvattenflödet är att t-kopplingen redan finns i vattenkranen med diskmaskinsanslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.