C
Har en AEG jordfelsbrytare som sitter i proppskåpet och vill använda den. På andra är nollan utmärkt med ett N men inte på denna. Hur ska jag tolka kopplingsschemat?

En AEG jordfelsbrytare på 25A med kopplingsschema och testknapp, saknar utmärkt N för nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som att det inte spelar någon roll var nollan kopplas in. Att nollan har sin speciella plats på en flerfasig JFB beror på kravet att nollan inte får brytas före faserna eller slutas efter faserna. Den riskfaktorn finns ju inte för en tvåpolig brytare.
 
C
Bo.Siltberg skrev:
Som att det inte spelar någon roll var nollan kopplas in. Att nollan har sin speciella plats på en flerfasig JFB beror på kravet att nollan inte får brytas före faserna eller slutas efter faserna. Den riskfaktorn finns ju inte för en tvåpolig brytare.

Ok, tack då vet jag (y)

Nu vågar jag inte installera själv men det känns ändå bra att ha koll. Tänkte kanske dra allt så elektriker kan slutföra installationen lätt. Skulle en installation i en gammal proppcentral se ut så här?

Schematisk bild av en gammal proppcentral med märkta komponenter som vägguttag, JFB och propp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jodå så har du förstått det helt rätt (y)
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Om du skall dra allt och sedan få hjälp av elektriker, så bör du prata med elektriken i förväg. Finns risk att en elektriker kommer att vägra befatta sig med det du dragit.
 
C
Ja, men det är min farbror och även 3 vänner som är elektriker så det är lugnt men tack för tipset.

Av ren nyfikenhet undrar jag om det spelar roll från vilket håll fas och nolla går igenom JFB?
Måste de komma uppifrån eller är det bara viktigt att de kommer från samma håll, tex fas och nolla nedtill på JFB från elcentralen funkar med?

Normalt verkar inkommande anslutas upptill men rent funktionsmässigt?
 
Redigerat:
Nej det spelar inte heller någon roll för en JFB - den fungerar lika bra åt "båda hållen" för den ser helt enkelt ingen skillnad på vilken sida som belastningen sitter på, om inget annat anges. Alla ledare från samma håll måste dock anslutas på samma sida.

Man ser det även på plintmärkningen som man bör följa. Udda siffra in och jämn siffra ut, så paret 1-2 är en brytare där matningen ansluts till 1 och belastningen till 2. Detsamma för 3-4. Denna JFB är dubbelmärkt 1/2 osv troligen för att visa att den kan matas från båda hållen, men jag har inte sett dylik dubbelmärkning förut.
 
  • Gilla
Chippe
  • Laddar…
Chippe skrev:
Ja, men det är min farbror och även 3 vänner som är elektriker så det är lugnt men tack för tipset.

Av ren nyfikenhet undrar jag om det spelar roll från vilket håll fas och nolla går igenom JFB?
Måste de komma uppifrån eller är det bara viktigt att de kommer från samma håll, tex fas och nolla nedtill på JFB från elcentralen funkar med?

Normalt verkar inkommande anslutas upptill men rent funktionsmässigt?
Om du drar ca: 10 cm längre kablar så kan din "elektriker" välja vilken sida hen vill koppla. ;)
 
C
Bo.Siltberg skrev:
Nej det spelar inte heller någon roll för en JFB - den fungerar lika bra åt "båda hållen" för den ser helt enkelt ingen skillnad på vilken sida som belastningen sitter på, om inget annat anges. Alla ledare från samma håll måste dock anslutas på samma sida.

Man ser det även på plintmärkningen som man bör följa. Udda siffra in och jämn siffra ut, så paret 1-2 är en brytare där matningen ansluts till 1 och belastningen till 2. Detsamma för 3-4. Denna JFB är dubbelmärkt 1/2 osv troligen för att visa att den kan matas från båda hållen, men jag har inte sett dylik dubbelmärkning förut.
Tack, då har man lärt sig nåt (y)
Då ser man inte ut som ett frågetecken längre när man stirrar på proppskåpet.

Müssli skrev:
Om du drar ca: 10 cm längre kablar så kan din "elektriker" välja vilken sida hen vill koppla. ;)
Haha, dem är faktiskt riktiga elektriker :) Ja, det är inga problem som du säger med 10 cm extra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
Borde inte nollan till JFB tas från PE-skenan och inte N-skenan (om de är separerade)? Annars ligger ju denna JFB efter en ev annan JFB. Om de inte är separerade (ingen JFB) spelar det förstås ingen roll.
 
tommib skrev:
Borde inte nollan till JFB tas från PE-skenan och inte N-skenan (om de är separerade)? Annars ligger ju denna JFB efter en ev annan JFB. Om de inte är separerade (ingen JFB) spelar det förstås ingen roll.
Den skall ligga på Noll skenan. Det är en vanlig grupp som kompletterats med en jordfelsbrytare.

Att lägga den på PE eller PEN skenan hade definitivt löst ut en ev. Förkopplad jordfelsbrytare.

I Ts fall skyddas enbart en grupp av jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
C
Redigerat:
  • Gilla
oskar533
  • Laddar…
Chippe skrev:
Här finns flera varianter att läsa för den som är intresserad. Kan bli något invecklat men väldigt tydligt illustrerat men mitt intresse sträckte sig inte riktigt så långt :)

[länk]
Jfb som du hänvisar till kan användas på två sätt. 1 skydda en enfasgrupp som ritningen i ett inlägg visar. 2 skydda en enfascentral i en äldre lägenhet.

Skall man skydda en hel central i t.ex villa krävs en 4 polig jfb. Till den anslutas alla tre faserna och nollan.


Vad är syftet med jordfelsbrytaren ?? Finns det en föregående 30 må 4 polig jfb i centralen. I så fall behövs den inte.
 
  • Gilla
oskar533
  • Laddar…
tommib
Meh.... Tänkte inte på att det var en gammal central.... Behöver nog sova mer....
 
C
Tobbe_3 skrev:
Jfb som du hänvisar till kan användas på två sätt. 1 skydda en enfasgrupp som ritningen i ett inlägg visar. 2 skydda en enfascentral i en äldre lägenhet.

Skall man skydda en hel central i t.ex villa krävs en 4 polig jfb. Till den anslutas alla tre faserna och nollan.


Vad är syftet med jordfelsbrytaren ?? Finns det en föregående 30 må 4 polig jfb i centralen. I så fall behövs den inte.
Jag ska enbart skydda ett utomhusvägguttag (ip44) och jag har ingen annan JFB men funderar på att skaffa en till kyl och frys och hela köket. Bara kök och källare som är jordade i mitt hus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.