Såhär var gamla spisen kopplad
Anslutningar i ett elektriskt uttag med märkta poler och färgkodade kablar utan brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


, och instruktionen för den ser ut såhär:
Installationsschema för spis med markeringar som visar oenlig koppling enligt instruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den var alltså inte kopplad enligt någon utav alternativen på instruktionen (bryggan var inte installerad)

På nya spisen ser det ut såhär:
Elektrisk anslutning i öppet uttag med numrerade terminaler och fastskruvade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk kopplingsschema för spis med tre konfigurationer för 400V och 220-240V anslutning samt varningssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att 400V är uteslutet? Var inte gamla spisen rätt kopplad, eller räknas brun på 1 + svart på 2 som en brygga?

Jag har 5-poligt uttag/stickpropp. Uttaget går på 2 faser.

Någon som kan detta får gärna berätta rätt svar. Vill inte anlita elektriker för att skruva i fyra skruvar.
 
Den gamla är kopplad enligt alternativ 400V 2L-1N~. Det har ingen betydelse vilken fas som är vilken. (Brun och svart växlade mot bilden). Så om du på nya hällen följer alternativet 400V 2N~ borde det bli rätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Bara följa schemat med 400 V / 2 N , bygel mellan 4 och 5, det är samma märkning som den gamla, bara att skruvarna sitter olika..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara följa schemat med 400 V / 2 N , bygel mellan 4 och 5, det är samma märkning som den gamla, bara att skruvarna sitter olika..
Och att bygeln behövs på nya men inte påmgamla alltså?
 
J jonaserik skrev:
Bara följa schemat med 400 V / 2 N , bygel mellan 4 och 5, det är samma märkning som den gamla, bara att skruvarna sitter olika..
Tack!
 
Ifall du inte redan sett det. På din tredje bild, den som visar plinten på den nya hällen, under jordanslutningen finns de två mässingbyglarna av vilka du behöver en.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
trumanders trumanders skrev:
Och att bygeln behövs på nya men inte påmgamla alltså?
Ja, och det är faktiskt lite värre än så. Om du kopplat bygeln på den gamla enligt det högra alternativet så hade du skjutit säkringen med en gång. Vilket iofs kanske hade räddat hällen. (Jag förutsätter att du har tre-fas-matning, även om det inte med nödvändighet är sant.)

Den bygeln av fasen är till för när man har enfasmatning.

Din nya häll behöver dock bygling av nollan, och eftersom vi bara har en nolla i Sverige och två plintar behöver den i hällen så måste man alltså bygla. Man bygger hällar på det viset eftersom man i Holland matar med en nolla per fasledare och så får alla vi andra anpassa oss och bygla för att det skall fungera här.

Jag vet däremot faktiskt inte varför man kopplar in spisar på det här viset i Holland. Någon som vet?
 
trumanders trumanders skrev:
Och att bygeln behövs på nya men inte påmgamla alltså?
Vad är
A Avemo skrev:
Ifall du inte redan sett det. På din tredje bild, den som visar plinten på den nya hällen, under jordanslutningen finns de två mässingbyglarna av vilka du behöver en.
Yes! Nu ska jag sätta i proppen i väggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.