Hej,
Ska koppla in nya markiser och vill sätta en vridströmbrytare för att man ev. kan bryta strömmen på utsida vid arbete. Men blev väldigt osäker och nyfiken när jag såg ur vridströmbrytare såg ut. Jorden kopplas såklart på en egen plint men är det någon som kan hjälpa mig med hur de fas/nolla ska kopplas? Tanken är att jag förbereder allt och låter en elektriker titta på installationen innan driftsättning.
Vridströmbrytare i blått med elektriskt schema, intill ligger en grön kabelsko och en del av en vit strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan inte göra ett arbete själv och sedan låta en elektriker "titta" på det. Du behöver i så fall en elektriker redan i förväg som med god vilja ställer upp på detta.

Detta betyder att du antingen redan har en elektriker som du bör fråga i första hand, eller att du själv tar fullt ansvar för vad du gör. Detta kräver givetvis lite grundkunskaper och om en enkel strömbrytare genererar funderingar så har du inte dessa kunskaper.

Strömbrytaren är tvåpolig och även om båda polerna är märkta med ett L så spelar det ingen roll om det är en fas eller nolla som man bryter. Eftersom den just är tvåpolig så är det lämpligt att även bryta nollan även om det kanske inte krävs.

Men, strömbrytaren saknar frånskiljningsegenskaper (och även låsmöjligheter) och är inte avsedd för att bryta strömmen för arbete på markisen. Du behöver en frånskiljare, ofta benämnd säkerhetsbrytare. Man bör samtidigt bedöma behovet av en sådan frånskiljare då det finns gott om dem i elcentralen. Brytaren på bild kan även göra nytta som just strömbrytare för att förhindra oavsiktlig eller otillåten användning av markisen, t.ex om den är automatisk. Men man får då noga dokumentera att den inte duger för frånkoppling för arbete.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 4 till
  • Laddar…
Kan inte nog understryka vikten av det som Bo skrivit. Och troligen säger elektrikern du tar dit att det verkar OK OAVSETT vad han tycker, Varför skulle han bry sig i ett jobb som någon annan gjort.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Jag vet inte hur det är med markiser, nog brukar det sitta säkerhetsbrytare vid dessa. Om det är ett krav vet jag inte men borde inte maskindirektivet gälla här? Isåfall ska den sitta invid markisen, vara allpolig (2-polig i detta fall) samt vara låsbar.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Tack för hjälpen, då vet jag!
 
J Johan456 skrev:
Jag vet inte hur det är med markiser, nog brukar det sitta säkerhetsbrytare vid dessa. Om det är ett krav vet jag inte men borde inte maskindirektivet gälla här? Isåfall ska den sitta invid markisen, vara allpolig (2-polig i detta fall) samt vara låsbar.
Jag tror dig att det ofta sitter en "säkerhetsbrytare" där men frågan om det verkligen är nödvändigt eller om kunden fick betala för något som inte fyller någon funktion.

Om du läser inledningen till maskindirektivet respektive hushållsstandarden så blir det ganska klart, ännu klarare om man noterar att markiser upptas i en understandard till hushållsstandarden. Den innefattas alltså av det allmänna kravet på en "allpolig brytare med 3 mm brytavstånd någonstans i den fasta installationen", inget mer. Detta ställer dock inga krav på en sådan brytare alls, om man finner att de frånskiljare man har i elcentralen duger.

Begreppet säkerhetsbrytare har för övrigt ingenting i bostäder att göra. Det blir speciellt fånigt med en låsbar brytare i dess omedelbara närhet av markisen. När skulle det behövas i en bostad?

Det finns ju visst en klämrisk med markiser, så givetvis behöver man tänka för hur man bäst skyddar sig vid rengöring etc om man har en automatiskt styrning av den. Detta ska behandlas av bruksanvisningen. Så det kan ju vara viktigt att sätta rätt typ av brytare, där TS var fel ute, troligen utan att veta vad han egentligen behövde ha.
 
  • Gilla
50procent och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan inte göra ett arbete själv och sedan låta en elektriker "titta" på det. Du behöver i så fall en elektriker redan i förväg som med god vilja ställer upp på detta.

Detta betyder att du antingen redan har en elektriker som du bör fråga i första hand, eller att du själv tar fullt ansvar för vad du gör. Detta kräver givetvis lite grundkunskaper och om en enkel strömbrytare genererar funderingar så har du inte dessa kunskaper.

Strömbrytaren är tvåpolig och även om båda polerna är märkta med ett L så spelar det ingen roll om det är en fas eller nolla som man bryter. Eftersom den just är tvåpolig så är det lämpligt att även bryta nollan även om det kanske inte krävs.

Men, strömbrytaren saknar frånskiljningsegenskaper (och även låsmöjligheter) och är inte avsedd för att bryta strömmen för arbete på markisen. Du behöver en frånskiljare, ofta benämnd säkerhetsbrytare. Man bör samtidigt bedöma behovet av en sådan frånskiljare då det finns gott om dem i elcentralen. Brytaren på bild kan även göra nytta som just strömbrytare för att förhindra oavsiktlig eller otillåten användning av markisen, t.ex om den är automatisk. Men man får då noga dokumentera att den inte duger för frånkoppling för arbete.
Japp gammal tråd , ja vet men diskussionen är intressant. Om nu inte vridströmbrytare fungerar, kan man inte bara strunta i den och bara sätta en vanlig u 56 dosa med dragavlastning? Lättare o koppla med Wago och mer plats
 
Allmänt sett, nej. Alla förbrukare ska kunna frånskiljas. Du behöver förklara just dina omständigheter. Handlar det om en bostad? Är det frånskiljning för elektriskt arbete du är ute efter, eller bara frånkoppling för att undvika oavsiktlig eller obehörig användning? Hur är markisen inkopplad? Kommer en utomstående servicefirma att utföra arbete på markisen när ingen är hemma? Innebär det olägenheter att bryta strömmen med säkringen i centralen vid arbete på markisen? etc.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Allmänt sett, nej. Alla förbrukare ska kunna frånskiljas. Du behöver förklara just dina omständigheter. Handlar det om en bostad? Är det frånskiljning för elektriskt arbete du är ute efter, eller bara frånkoppling för att undvika oavsiktlig eller obehörig användning? Hur är markisen inkopplad? Kommer en utomstående servicefirma att utföra arbete på markisen när ingen är hemma? Innebär det olägenheter att bryta strömmen med säkringen i centralen vid arbete på markisen? etc.
Japp det handlar om bostad .
Ej aktuellt med elektriskt arbete eller service.
Markisen är inkopplad med fas,nolla,jord. Styrs av en fjärrkontroll.
Ska nog inte vara några problemen att bryta i centralen även fast säkringen som betjänar markisen även betjänar vägguttag, belysning etc
 
Då ser jag inget behov av en frånskiljare i närheten av markisen.
Men eftersom den är elektronisk skulle jag sätta en sådan i alla fall för att kunna skydda den vid åska, om huset är utsatt för åsköverspänningar.
 
Om det kommer finnas flera olika markiser till samma fjärr är det mycket tacknämligt vid upplärning av positioner att kunna ha övriga bortkopplade mens man referenskör en. Iallafall på mitt fabrikat.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då ser jag inget behov av en frånskiljare i närheten av markisen.
Men eftersom den är elektronisk skulle jag sätta en sådan i alla fall för att kunna skydda den vid åska, om huset är utsatt för åsköverspänningar.
Skulle du isf valt en säkerhetsbrytare som är låsbar eller en vanlig 2 polig vridströmbrytare?
 
Z zwanzig skrev:
Om det kommer finnas flera olika markiser till samma fjärr är det mycket tacknämligt vid upplärning av positioner att kunna ha övriga bortkopplade mens man referenskör en. Iallafall på mitt fabrikat.
Ja det är en bra synpunkt 👍
 
Det finns inga frånskiljare som inte är låsbara vad jag vet. De säkerhetsbrytare som finns är ju lite stora för att de allra flesta är trefasiga, men den går kanske att gömma undan lite.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns inga frånskiljare som inte är låsbara vad jag vet. De säkerhetsbrytare som finns är ju lite stora för att de allra flesta är trefasiga, men den går kanske att gömma undan lite.
Sant , säkerhetsbrytare är ju trefasiga men går ju att använda även vid enfasiga objekt.
Känns lite overkill dock….
Kanske ändå ska nöja mig med vanlig 2 polig brytare ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.