tjena.
har köpt en ny panna och en del prylar till den.

*pannan en viessmann vitoligno 100-s 40kw.(fick den i förrgår) 40kw 190l vedmagasin.
*acktankarna blir.en 2500liters med varmvattenberedare och även slingor till radiatorkretsar så blir separata system.en tom 750.båda begagnade.
*laddomat 21. vanlig 3 vägs shunt,begagnat.
*320 liters slutet kärl till panna och tankar,blir nog lite för liten men hoppas det kan funka.
*120liters slutet kärl till radiatorkrets,lite i största laget men den blev över från förra systemet.
*pumpar har jag en driva redan även säkerhetsventiler.

kan detta kunna funka tillsammans?

kanske bättre att koppla ihop båda expansionskärlen och sätta ett mindre till radiatorerna?har ett 30 liters liggande också.

anledning att jag har slutet kärl till panna och tankar är för att jag köpte kärlet innan den stora tanken med slingorna.och kände att jag inte orkade dra upp rör till ett öppet på vinden.

tyvärr får ackvolymen vara i underkant till att börja med.
tror det hadde varit lämpligt med 4000+ till den pannan.
beställde en 30kw visningspanna först men det visade sig att det var en 40 så jag fick lägga en "liten" slant till.blev ett riktigt bra pris endå till slut. det är därför den är en aning överdim till min anläggning

rördragningen är något jag funderat på.
jag har mycket 28mm rör sen förra anläggningen.allt draget med klämring så det går ju att använda det mesta.men är rädd att 28mm inte räcker till 40kw pannan?
och självcirkulationen lär väll inte funka så bra heller?
sen har jag en dörr mellan panna och tankar men tänkte att man kanske skulle kunna dra det undre röret mot golvet och göra en tröskel över?så slipper jag dra det i taket för då är det ju tack och adjö åt självcirkulation.


detta är alltså ingen 100tusen anläggning.jag försöker göra det så billigt som möjligt.därav vill jag använda så mycket som möjligt som jag redan har.
budget är ca 60 tusen men vore jäkligt kul om man skulle hamna närmare 50.
är uppe i 43500kr nu iaf.
det är med allt i listan där uppe..
tillkommer installationsgrejjer.blir väll bara rördelar som komma kosta.men det brukar ju springa iväg en hel del.

tror inte att jag har missat något?

kom med råd nu.
 
Redigerat:
jo huset är ett dragigt lösvirkes hus byggt 52 spånisolerat.ca 70kvm*2 plan. 260 cm takhöjd. plus källare som inte är uppvärmd men det blir den väll av spillvärmen.
vet inte exakt förbrukning men 10kw/tim när det är kallare än -30 får man nog räkna med.
 
Hur har du tänkt dig när du ska ha två slutna system? Kan du rita och berätta?

Ska du bereda radiatorvatten med varmvattenslingor i den stora tanken? Eller har du en kulvert till den lilla tanken i huset? Låter som ett ineffektivt system, men förklara så kanske jag förstår dig bättre :)

Jag menar att det räcker med ett "system"
 
panna och tankar komma hamna i källaren.

i 2500 liters tanken sitter det två kopparslingor för att koppla in ratiatorvattnet.således blir det två system..om jag vill.man kan ju koppla som vanligt.men tänkte att man skulle använda det när det endå sitter där.
jag "tror" att det sitter en vanlig förrådsberedare i tanken inte slinga till varmvattnet.

en fördel men att köra två system skulle väll vara att jag har möjligheten att ha ett öppet kärl på första våningen i huset.

men det kanske finns fler nackdelar.är inte så insatt.

en fördel om jag tar ut värmen högst upp på tankarna är väll att jag använder hela ackvolymen till värme.vet inte exakt var slingan sitter men sitter den på mitten tex så har jag ju 1250liter vatten enbart till varmvattnet.känns onödigt.


det är inte varmvattenkomfort jag är ute efter kan ju nämnas..
utan jag vill kunna utnyttja hela ackvolymen till att värma huset.

hur rekomenderar du/ni att man kopplar?
 
Redigerat:
Kopparslingorna är inte till radiatorvattnet, dom är till varmvattnet och kanske en solslinga? Har du röranslutningar på toppen på tanken så har du förrådsberedare också, den slingan som sitter lite längre ner i tanken kan du använda som förvärmare av vattnet som går in i beredaren för att bevara skiktningen lite bättre..

Radiatorvattnet tar du direkt från den stora tanken, finns hål i tanken för ändamålet..
 
just nu är iaf tanken i kopplat på det viset med radiatorvattnet.har inte mätt rören men 22 skulle jag tro att det är.inte 15 som man brukar ha till varmvattnen.men som du säger så funkar dom nog lika bra till varmvatten.
var tycker du att man ska ta ut radiatorvattnet?högst upp eller den på sidan?
ladda gör man väll genom den på sidan för bästa skiktning men tänkte var man ska ta vattnen sen?

funkar det bra med två paralellkopplade expansionskärl?
 
Det är troligen en kulvertslinga på tanken, att använda den till radiatorerna (med eller utan kulvert) gör att tankarna lagra betydligt mindre energi = tråkigt. Koppla istället som vanligt dvs i sidan på tanken upptill. Volymen ovanför används enbart till luftficka, dvs anslut endast en kulventil i toppen för avluftning
 
olle_k skrev:
var tycker du att man ska ta ut radiatorvattnet?högst upp eller den på sidan?
ladda gör man väll genom den på sidan för bästa skiktning men tänkte var man ska ta vattnen sen?
Ladda du från sidan..men sätt en T-koppling på sista raka biten innan ack o anslut shunt/rad vatten där.Slipper du riska dra upp luft i raddar..
 
Redigerat:
okey.koppla in som vanligt får det bli då.

har ramlat på ett till "bekymmer" också.

fick inte med något rökrör med pannan.

har för närvarande ett rektangulärt rökrör med ett runt ner till pannan.125mm.
tänkte ta ur 125 mm röret och svetsa dit ett grövre.men har mätt och kollat på nya pannan och stosen är inte 150 hela vägen utan bara högst upp.sen blir den grövre och grövre neråt.bara ett par mm grövre.
så hadde väll egentligen behövt ett rökrör med en kona på. finns det att köpa någon stanns.

finns det så är jag också intresserad av ett helt rökrör.som har runt rör neråt och rektangulärt in i skorstenen.vet att jag har sett sånna någon stans men minns inte var.
 
Det går inte att ha slutna expkärl med olika volym i samma system
 
Varför skulle inte det gå??
 
Det är väl bara ha samma förtryck i båda kärlen....?
 
När jag byggde mitt system ringde jag och kollade upp det med dom som gör tryckexpkärl, enligt dom gick det inte. Det mindre kärlet fyller ingen funktion i ett sådant system enligt dom. Kanske går att räkna mha http://sv.wikipedia.org/wiki/Boyles_lag
 
pellefant skrev:
Det går inte att ha slutna expkärl med olika volym i samma system
Det är inget som hindrar det, blir samma sak som ett större med summavolym som de enskilda. Det visar även Boyle som du länkade till, samma förtryck om de är placerade på samma höjd är en förutsättning.
 
Det tyckte jag åxå, men tillverkaren sa att dom gjort tester som bekräftade att det inte gick..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.