Hej!
Frågan gäller ett hus på 240kvm och ett gårdshus på 50 kvm.
Som det är idag så har jag en luft/vatten pump i stor huse och så går det en kulvert till gårdshuset.
Tanken är att nyttja ett utrymme i gårdshuset som pannrum för ved.
Kommer fimpa kulverten till gårdshuset för att använda den från vedpanna till stor huse. Då är frågan hur jag ska göra de här enklast, ska jag koppla kulvert enbart till värmesystemet i huset och shunta från pannrummet och låta värmepumpen stå och få värma varmvatten till dusch osv?
Finns ingen plats för nån slavtank i huset så de går bort.
Finns uttag på den lilla tekniktanken som luft/vatten pumpen har och i där finns vvberedaren men känns krångligt me kulvert styr och sånt, vill göra de enkelt.
Nån som har nån kunskap?

tack påförhand!
 
Vad är det för kuvert ?
Stål. Koppar eller plast
 
Ricksson Ricksson skrev:
Vad är det för kuvert ?
Stål. Koppar eller plast
Det är en 2 slangskulvert med plast slangar.
 
Var rädd för det..
Pex kulvert ska hällst inte vara utsatt för mer än 75gader kontinuelt Gäller alla slangar i din värme anläggning
med en ved anläggning så ko.mer du ha högre temperaturer
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
Var rädd för det..
Pex kulvert ska hällst inte vara utsatt för mer än 75gader kontinuelt Gäller alla slangar i din värme anläggning
med en ved anläggning så ko.mer du ha högre temperaturer
jo är medveten om det, därför så gå tankarna i att shunta från pannrummet direkt ut till värmesystemet genom kulverten, och då behöver man inte skicka så varmvatten genom kulverten.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Abranet Abranet skrev:
jo är medveten om det, därför så gå tankarna i att shunta från pannrummet direkt ut till värmesystemet genom kulverten, och då behöver man inte skicka så varmvatten genom kulverten.
Bra val. Jag har en gång varit ute hos en kund där de hade kört hetvatten i pex-kulvert. En koppling släppte i huset med vattenskada som följd.

Kör shuntat vatten för värme i kulverten och låt din befintliga värmepump tillverka varmvatten. På så sätt slipper du elda på sommaren.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
L lordi skrev:
Bra val. Jag har en gång varit ute hos en kund där de hade kört hetvatten i pex-kulvert. En koppling släppte i huset med vattenskada som följd.

Kör shuntat vatten för värme i kulverten och låt din befintliga värmepump tillverka varmvatten. På så sätt slipper du elda på sommaren.
Ajdå inget man vill va med om!
Ja de känns som att de är det bästa alternativet för att slippa gräva och göra större ingrepp
 
Varför vill du bygga om?
Funkar inte nuvarande lösning?
(nyfiken)
 
R roke skrev:
Varför vill du bygga om?
Funkar inte nuvarande lösning?
(nyfiken)
För att få ner energi kostnaden, absolut gör den de!
Sen om man har vedeldning så är man ju tvingad till skogs och de klagar jag inte över
 
Aha. Okej. Tack för svar.
Jag tycker också du ska shunta Värmen färdigt innan kulvert och bereda varmvattnet lokalt.
 
  • Gilla
Nils-Orvar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.