Hej,

Jag vill koppla på en vattenutkastare på kallvattenledningen i köksbänkskåpet, se bild.
Tänkte lossa flexslangen till tappvattnet som har G3/8 gänga och skruva dit en fördelning/t-koppling och sedan gå vidare med 15mm kopparrör till utkastaren som sitter i skåpet bredvid.

Två flexibla vattenledningar och en vit plastslang under ett diskbänksskåp, med ett markerat område som visar en stängningsventil för kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör jag detta lämpligast?
Hade gärna haft en G3/8 koppling som Moras ”VR-koppling” med avstick där jag kan sätta klämringskoppling men hittar inte denna med G3/8 gänga.

Bild på en VVS-koppling (Mora 632307), VR-koppling för röranslutning, med dimensionerna 12/15 mm, G15 x M22x1, visad i en produktkatalog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill då kunna skruva på denna för 15mm röret som går vidare till nästa skåp.

Klämringskoppling, rak, 15 x 3/8" invändig. Priset är 54,90 kr exklusive moms och artikelnumret är 84-424.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kommer den nuvarande ballofixen strypa flödet mycket?
 
Redigerat:
Rickard.
Jag tänker inte stå på mig varför men jag tycket det självklara är att sätta in ett T-rör under avstängaren och sätta in en egen avstängare till utkastaren.

Så gjorde i alla fall jag och jag tycker det känns bra i magen att stänga av vattnet i skåpet när jag inte ska använda utkastaren på hela vintern.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tänker inte stå på mig varför men jag tycket det självklara är att sätta in ett T-rör under avstängaren och sätta in en egen avstängare till utkastaren.

Så gjorde i alla fall jag och jag tycker det känns bra i magen att stänga av vattnet i skåpet när jag inte ska använda utkastaren på hela vintern.
Jag tänkte sätta en rak avstängningsventil längre bort på 15mm CU-röret som går ut till höger. Blir ju samma effekt, att man kan stänga av vattnet till utkastaren. Har inte verktyg till att pressa på ny PEX koppling.

Någon som har input ang T-kopplingen? Hittar ej en som på bild med G3/8 i alla ändar.
 
Rickard.
Du behöver inget press utan allt kan göras med klämring, Vatette kopplingsset är lösningen för pex.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du behöver inget press utan allt kan göras med klämring, Vatette kopplingsset är lösningen för pex.
Jag försöker hitta delarna som behövs för att göra som du menar.

Då ska jag alltså:
Kapa bort den befintliga kulventilen, sätta dit en T-koppling för 16mm PE-X?
https://www.vatette.se/produkter/ko...nskning-x-dy15-utan-stopp-x-dy16-forminskning

Ut till höger ska jag vidare med 15 mm cu-rör + kulventil. Inga problem där eftersom där är 15 mm klämringskoppling på avsticket.

Hur får jag dit en kulventil för kökskranen när det är 16 mm klämringskoppling på andra änden av vattete-kopplingen jag länkade till ovan?

Eller behöver jag andra delar?

Försöker förstå varför det är självklart att göra som du tycker, jag ser endast fördelen att kunna stänga av tillförsel till kökskranen men ändå kunna nyttja vattenutkastaren? Är där någon annan fördel med att ha avstängningen efter T-kopplingen? Jag frågar för att jag vill lära mig.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Rickard.
Rickard. Rickard. skrev:
1st [länk]
2 st [länk]
Och sen vad du nu vill mot utkastaren, är du rädd om flödet så välj en fullflödesventil.

Du kapar in T-röret på röret en bit under LK-ventilen så det behåller du exakt som det är, för mig är det bara en mer logiskt installation att göra så och du slipper leda både utkastaren och blandaren genom en 10mm ventil.
Aha, perfekt! Då hänger jag med. Det var vettigt, och en bättre lösning än vad jag tänkte göra först. Tack för hjälpen
 
Rickard. Rickard. skrev:
1st [länk]
2 st [länk]
Och sen vad du nu vill mot utkastaren, är du rädd om flödet så välj en fullflödesventil.

Du kapar in T-röret på röret en bit under LK-ventilen så det behåller du exakt som det är, för mig är det bara en mer logiskt installation att göra så och du slipper leda både utkastaren och blandaren genom en 10mm ventil.
Kan jag använd denna T-kopplingen istället, ihop med denna kulventilen? Och sedan gå ut med 15mm rör.

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-t-ror-15mm-x-r15/

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-15x15r-inv/
 
Rickard.
Ja med gängtätning mellan T-rör och ventilen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.