Hej
Jag undrar om det är någon som kan tipsa mig hur jag går tillväga, om det går, att koppla in detta (se bild) vattenburna element på ett 22mm enrörsystem. Hur ska kopplingen monteras mot kopplet på elementet. Det jag har är alltså element med underliggande anslutning samt en koppling som fördelar en del av vattnet förbi elementet. Går det att sätta den upp och ner, eller behöver jag trixa med att sätta dit korta rörskarvbitar för att få ihop det, eller är det någon som gjort någon enklare lösning, eller hur skulle ni göra
Mvh
Johan
 
  • Värmeelement med termostat och anslutningsrör syns nära en vitmålad vägg inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand justerar termostatventil på en smutsig radiator nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad vattenkran framför en radiator, inomhusmiljö, fokus på kranen, arbete med VVS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläcka, skadat golv, isolering utspridd, rörsystem, väggskada, underhållsbehov, nedbrytning, byggmaterial, uppsamlingsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T termibh skrev:
Hej
Jag undrar om det är någon som kan tipsa mig hur jag går tillväga, om det går, att koppla in detta (se bild) vattenburna element på ett 22mm enrörsystem. Hur ska kopplingen monteras mot kopplet på elementet. Det jag har är alltså element med underliggande anslutning samt en koppling som fördelar en del av vattnet förbi elementet. Går det att sätta den upp och ner, eller behöver jag trixa med att sätta dit korta rörskarvbitar för att få ihop det, eller är det någon som gjort någon enklare lösning, eller hur skulle ni göra
Mvh
Johan
Vet du vad du redan har för koppel på elementet? Ser ruskigt likt de koppel jag har på mina 1-rörs system. Jag antar att delen du köpt är nyinförskaffad.
Den röda tejpen på kopplet har jag för mig just är tecknet för att det är 1-rörs
Då ska vattnet in i röret med röd tejp och ut genom de andra. Du måste ha koll på vilket håll vattnet går.
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Vet du vad du redan har för koppel på elementet? Ser ruskigt likt de koppel jag har på mina 1-rörs system. Jag antar att delen du köpt är nyinförskaffad.
Den röda tejpen på kopplet har jag för mig just är tecknet för att det är 1-rörs
Då ska vattnet in i röret med röd tejp och ut genom de andra. Du måste ha koll på vilket håll vattnet går.
Aha det var nytt för mig :) japp jag vet vilket håll vattnet flödar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har en röd tejp på radiatorkopplet.
Röd tejp betyder enrörskoppel.

Läs gärna Rot-boken,
[länk]

Sen behöver hela radiatorkretsen injusteras igen så att det blir "lagom" temperatur på alla radiatorer.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
ok tack för info ska läsa på. Men utan att ha läst, ska inte vattnet fördelas så viss del av vattnet passerar genom elementet och en större andel bara förbi och vidare till nästa element, så varmvattnet fördelas jämnare i systemet? Eller är jag helt ute och cyklar…
 
T termibh skrev:
ok tack för info ska läsa på. Men utan att ha läst, ska inte vattnet fördelas så viss del av vattnet passerar genom elementet och en större andel bara förbi och vidare till nästa element, så varmvattnet fördelas jämnare i systemet? Eller är jag helt ute och cyklar…
..Detta alltså om jag inte har möjlighet att justera värmeavgivningen med storleken på elementen?
 
Jo, det är bara ett delflöde som ska genom radiatorn.
Hur stort delflödet ska vara hänger på hur många radiatorer det är på slingan, hur stora varje radiator är, vilken energimängd varje rum kräver för att hålla "rätt" temperatur.

Exempel:
Tre lika stora rum som har samma energiförbrukning;
Om alla tre rummen har samma storlek på radiatorerna så behöver första radiatorn bara 10% delflöde, nästa behöver 30% delflöde och sista behöver 60% delflöde.
Om första rummet har en radiator som är 0,5 m lång, andra rummet har en som är 1 m långt och sista rummet har en som är 1,5 m långt, då behöver alla tre radiatorerna ett delflöde på 25% vardera.

Det är med allt det här som gör att det behövs en ny fullständig injustering av radiatorkretsen.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, det är bara ett delflöde som ska genom radiatorn.
Hur stort delflödet ska vara hänger på hur många radiatorer det är på slingan, hur stora varje radiator är, vilken energimängd varje rum kräver för att hålla "rätt" temperatur.

Exempel:
Tre lika stora rum som har samma energiförbrukning;
Om alla tre rummen har samma storlek på radiatorerna så behöver första radiatorn bara 10% delflöde, nästa behöver 30% delflöde och sista behöver 60% delflöde.
Om första rummet har en radiator som är 0,5 m lång, andra rummet har en som är 1 m långt och sista rummet har en som är 1,5 m långt, då behöver alla tre radiatorerna ett delflöde på 25% vardera.

Det är med allt det här som gör att det behövs en ny fullständig injustering av radiatorkretsen.
Yes, att systemet behöver injusteras efter ändringarna är jag med på 👍 det jag främst undrar över nu är hur jag på något smidigt sätt kopplar fördelaren/bypassen på kopplet?
Eller kan det vara så att det är en bypass inbyggd i det befintliga kopplet, det ser dock inte ut så?
 
T termibh skrev:
Yes, att systemet behöver injusteras efter ändringarna är jag med på 👍 det jag främst undrar över nu är hur jag på något smidigt sätt kopplar fördelaren/bypassen på kopplet?
Eller kan det vara så att det är en bypass inbyggd i det befintliga kopplet, det ser dock inte ut så?
Precis. Det är redan inbyggt.
 
T termibh skrev:
Yes, att systemet behöver injusteras efter ändringarna är jag med på 👍 det jag främst undrar över nu är hur jag på något smidigt sätt kopplar fördelaren/bypassen på kopplet?
Eller kan det vara så att det är en bypass inbyggd i det befintliga kopplet, det ser dock inte ut så?
Eftersom det är ett enrörskoppel, som redan sitter på radiatorn, så finns det redan inbyggd bypassventil.
 
T Tompafix skrev:
Precis. Det är redan inbyggt.
T Tompafix skrev:
Precis. Det är redan inbyggt.
T Tompafix skrev:
Precis. Det är redan inbyggt.
Ok, kan det vara så alltså. Men går det att justera flödet till elementet via den inbyggda fördelaren/bypassen i så fall? Eller görs det då via termostaten på elementet så den släpper fram lagom mycket varmvatten och resten passerar? Vad det ser ut så kan jag inte med någon nyckel justera flödet på kopplet, ser dock ut som det finns en ventil som går att öppna med indexnyckel, men verkar som sagt endast bara vara en avtappning.
Många funderingar…
 
Det ser ut som att det är en justerskruv under returen från radiatorn, in mot mitten, den lär vara för att justera bypassflödet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det ser ut som att det är en justerskruv under returen från radiatorn, in mot mitten, den lär vara för att justera bypassflödet.
Så här ser det ut…
 
  • Närbild på radiatoranslutning, metallrör, gängade kopplingar, del av värmesystem, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två metallventiler, möjligtvis av radiator, närbild, delvis dammiga, oöppna, mot vit bakgrund av radiator och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den skruven brukar användas för att stänga bypass-flödet, dvs att ställa om kopplet till 2-rörssystem. Men då ska det märkas med blå tejp.
 
T termibh skrev:
Så här ser det ut…
Eller kan det vara att man justerar öppningen
J Josth skrev:
Den skruven brukar användas för att stänga bypass-flödet, dvs att ställa om kopplet till 2-rörssystem. Men då ska det märkas med blå tejp.
japp, vad det ser ut som om jag kollar in kopplet och skruven så har den endast påverkan på själva öppningen där skruven sitter, den påverkar inget flöde i själva bypassdelen av kopplet. Så då är frågan om jag kan använda denna ändå eller om det behövs någon ytterligare koppling för att det ska fungera? Viss del av vattnet flödar väl genom element även om det inte går att justera hur mycket i bypassen, det går bara genom termostaten i så fall, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.