Närbild av en hand som håller en vit plastkoppling med svart packning för installation av frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppling av en vit vattenledningsslang till ett koppar rör via en avstickare i ett grovt utrymme, med synliga rörledningar och en måttstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avstickare för vattenanslutning med omonterad slang och flera packningar synlig vid kopparledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en vit plastkoppling med gängor och en packning inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Bad röris sätta upp av avstickare så jag kunde koppla in frysen. Han gjorde så men ville inte montera slangen då han tyckte att slangarna är skräp och att han får skulden om de läcker.

Jag kan ge inom rätt i att slangen känns som ett sugrör från mcdonalds.

Rör och vatten är inte min hemmabana och jag får det inte tätt. Har testat utan packning, med packning, med 2 packningar, dragit för hand, dragit med polygrip, och testat med gängtejp.Jag har också ngn sorts känsla av att jag drar slangen "i botten" dvs gängorna i metall är "för grunda" och plastslangens gängor är "för djupa" (anledningen till att jag testa med 2 packningar)

Kan någon ge mig lite hjälp på traven, vad bör jag testa härnäst?

(Var för övrigt förbi Electrolux vitvaruservice i Jordbro för att fråga om man inte kan köpa en rejäl slang i metall med muttrar i metall. De menar på att de slangar är för grova och trycket blir för högt.)

Tack på förhand!

Peter

Röret där det ska kopplas på
 
  • Gilla
RezaS
  • Laddar…
Jag tror du är rätt ute i ditt tänk. För att en packning ska täta så måste ju den ju bottna och klämma åt packningen. Ser inte dimensionerna, men gissar ett det sitter en G15xG20-sexkantsnippel efter ballofixen. Mät hur långa gängor du har (och behöver) och testa att åka och köp en ny som har lite längre gängor. För att få tätt mellan nippeln och ballofixen behöver du gängpasta och lin.
 
P pursch1 skrev:
(Var för övrigt förbi Electrolux vitvaruservice i Jordbro för att fråga om man inte kan köpa en rejäl slang i metall med muttrar i metall. De menar på att de slangar är för grova och trycket blir för högt.)
”trycket blir för högt”??? Vad svamlade den säljaren om?
 
P pursch1 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Hej!

Bad röris sätta upp av avstickare så jag kunde koppla in frysen. Han gjorde så men ville inte montera slangen då han tyckte att slangarna är skräp och att han får skulden om de läcker.

Jag kan ge inom rätt i att slangen känns som ett sugrör från mcdonalds.

Rör och vatten är inte min hemmabana och jag får det inte tätt. Har testat utan packning, med packning, med 2 packningar, dragit för hand, dragit med polygrip, och testat med gängtejp.Jag har också ngn sorts känsla av att jag drar slangen "i botten" dvs gängorna i metall är "för grunda" och plastslangens gängor är "för djupa" (anledningen till att jag testa med 2 packningar)

Kan någon ge mig lite hjälp på traven, vad bör jag testa härnäst?

(Var för övrigt förbi Electrolux vitvaruservice i Jordbro för att fråga om man inte kan köpa en rejäl slang i metall med muttrar i metall. De menar på att de slangar är för grova och trycket blir för högt.)

Tack på förhand!

Peter

Röret där det ska kopplas på
Vi har byt kyl-frys till en electrolux, jag behöver köpa en sådan koppling som du håller i(den vita). Det finns ju inga VVS butiker längre, var köpte du denna? Stockholm?
Tack på förhand!
/Reza
 
Krilleman
Den delen sitter ju normalt monterad från fabrik på kyl/frys med ismaskin. Hur ser den ut hos dig?
Var ansluter man vattnet enligt instruktionen? :thinking:

Närbild av hand som håller en demonterad vit plastanslutning för ismaskinvattenledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Den delen sitter ju normalt monterad från fabrik på kyl/frys med ismaskin. Hur ser den ut hos dig?
Var ansluter man vattnet enligt instruktionen? :thinking:

[bild]
Hej, nu är det löst.
Vi hade en whirlpool side by side tidigare som inte ville vara med längre. Vatten var redan draget till frysen. Vi skaffade en electrolux nu med ismaskin, där fanns en 6m lång vattenslang men ingen koppling till verken en ballofix el. till den gamla färdigar kopplingn. Jag var på plats hos electrolux i Jordbro som till slut hittade rätt koppling, men det var inte lätt. finns inga VVS butiker längre, och de stora varuhusen saknar kunskap.
 
Kan tipsa om nettoparts.se. De har såna kopplingar i sortimentet.

Jag har ingen anknytning till dem förutom att jag handlar reservdeldelar därifrån ibland.
 
  • Gilla
RezaS
  • Laddar…
L lordi skrev:
Kan tipsa om nettoparts.se. De har såna kopplingar i sortimentet.

Jag har ingen anknytning till dem förutom att jag handlar reservdeldelar därifrån ibland.
Tackar(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.