Vi har tagit bort en gammal undermålig undercentral och bytt ut till en ny.

Det är draget en ny kabel, 5 ledare 6 kvadrat. Jag vill har den nya centralen inkopplad på de tre 25 ampere säkringarna bredvid jordfelsbrytaren. Jord och nolla är inte separerade i huvudcentralen. Nyinstallerad elektrisk undercentral med jordfelsbrytare, säkringsautomater och ordnat kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undercentralen har jordfelsbrytare och ser ut såhär.
Nyinstallerad elcentral med jordfelsbrytare, kablar och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur är bästa sättet att koppla in centralen?
 
Nu är inte jag elektriker men,

Ska du säkra undercentralen ska du ha en 3 polig dvärgbrytare och inte tre separata, sen att koppla in en central är något du måste vara bergsäker på hur du ska göra.

Vill du ändå göra det själv finns det schema att följa om du söker lite, tror kjell o company har en på sin hemsida. Men skulle ändå rekommendera att du kontaktar en elektriker.

Och varför ska du ha en jordfelsbrytare i nya centralen när den matas av en matning med JFB?
 
Lite oklart vad frågan är. Eftersom du har jordfelsbrytare i undercentralen behöver du inte ha matningen i huvudcentralen via jordfelsbrytare. Varför är nästan hela huvudcentralen utanför jordfelsbrytaren?
 
  • Gilla
prototypen och 4 till
  • Laddar…
Do tampar som ligger lösa på första fotot är dom till nya central , ska vara 5 st 3 faser ++noll+jort , blå till blå plint , gulgrön till gulgrön plint upptill, och dom andra 3, brun till första säkringen, svart till nästa och sist grå, då kommer den nya centralen att ligga över JFB
 
J jonaserik skrev:
Do tampar som ligger lösa på första fotot är dom till nya central , ska vara 5 st 3 faser ++noll+jort , blå till blå plint , gulgrön till gulgrön plint upptill, och dom andra 3, brun till första säkringen, svart till nästa och sist grå, då kommer den nya centralen att ligga över JFB
Nej, då löser jordfelsbrytare i huvudcentralen.
 
E
B blast_anf skrev:
Nej, då löser jordfelsbrytare i huvudcentralen.
Antar att du vet detta genom att ha testat.

Nu är det som så att det räcker inte att köpa flådiga grejer, den tekniska biten måste vara totalt utredd innan du ens tar fram skruvmejseln.

Så hur hade du tänkt att den färdiga lösningen ska se ut, hur ska du gå till väga för att komma dit samt vad ser du för potentiella säkerhetsrisker på vägen dit?
 
A Avemo skrev:
Lite oklart vad frågan är. Eftersom du har jordfelsbrytare i undercentralen behöver du inte ha matningen i huvudcentralen via jordfelsbrytare. Varför är nästan hela huvudcentralen utanför jordfelsbrytaren?
Misstänker att den tidigare ägaren har kopplat på detta vis för att den del som ligger utanför jordfelsbrytare matar flera äldre undercentraler.

När jag öppnade upp centralen första gången så var också min uppfattning att hela övre raden ligger utanför jordfelsbrytaren. Men den lediga gruppen 16 ampere gruppen som syns på bilden har löst ut jordfelsbrytaren tidigare.
 
E
B blast_anf skrev:
Misstänker att den tidigare ägaren har kopplat på detta vis för att den del som ligger utanför jordfelsbrytare matar flera äldre undercentraler.

När jag öppnade upp centralen första gången så var också min uppfattning att hela övre raden ligger utanför jordfelsbrytaren. Men den lediga gruppen 16 ampere gruppen som syns på bilden har löst ut jordfelsbrytaren tidigare.
Då är detta steg 1 innan du ger dig ut på några eskapader.
Red ut exakt hur din nuvarande och föregående central är kopplad så kan du börja fundera på utbyggnad efter de.t
 
B blast_anf skrev:
Nej, då löser jordfelsbrytare i huvudcentralen.
Om man tittar på din bild verkar den blå skenan vara korrekt kopplad till utgående nolla från JFB. Delarna på raden säkringar före JFB verkar inte använda nolla så de är ok. Din nya kabel ska du då lägga både nolla och jord på den inre/övre PE/PEN skenan. Matningen in är ju fyrledare så den är ok och din nya femledare tar avstamp med sin N och PE i den gemensamma punkten.

Bäst är att du sätter dig in i hur sånt här fungerar innan du chansar men det är ju så dags nu. Bara sikta framåt och gör rätt eller fråga först fortsättningsvis.
 
B blast_anf skrev:
Misstänker att den tidigare ägaren har kopplat på detta vis för att den del som ligger utanför jordfelsbrytare matar flera äldre undercentraler.

När jag öppnade upp centralen första gången så var också min uppfattning att hela övre raden ligger utanför jordfelsbrytaren. Men den lediga gruppen 16 ampere gruppen som syns på bilden har löst ut jordfelsbrytaren tidigare.
Och bry dig över huvud taget om hur det är gjort tidigare utan se bara till att allt blir rätt när du är klar. Och vet du inte riktigt hur man gör och hur det ska vara så är kanske ett "centraljobb" ibte det man ska ge sig på, inte ens med råd och tips från ett internetforum. Jag kan lova dig att även på det forumet brukar det snurra runt råd av högst tveksam kvalitet.
 

Bästa svaret

B blast_anf skrev:
Vi har tagit bort en gammal undermålig undercentral och bytt ut till en ny.

Det är draget en ny kabel, 5 ledare 6 kvadrat. Jag vill har den nya centralen inkopplad på de tre 25 ampere säkringarna bredvid jordfelsbrytaren. Jord och nolla är inte separerade i huvudcentralen. [bild]

Undercentralen har jordfelsbrytare och ser ut såhär.
[bild]

Hur är bästa sättet att koppla in centralen?
Om man nu också tittar på din nya central är det fel där för femledarens anslutning. Du ska inte gå från jordskenan till JFB utan kabelns grön/gul till PE/jord och den blå till JFB inkommande sidas nolla. Vem har gjort den underliga märkningen på tråden till JFB med blå tejp på grön/gul ledare? Det är inte så ovanligt att även elektriker gör så i någon nitisk överkompensering utan att veta varför. Som litet sidospår ska den alltid vara blå och inget annat om man vill signalera via färg som man gott ska göra här.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Om man nu också tittar på din nya central är det fel där för femledarens anslutning. Du ska inte gå från jordskenan till JFB utan kabelns grön/gul till PE/jord och den blå till JFB inkommande sidas nolla. Vem har gjort den underliga märkningen på tråden till JFB med blå tejp på grön/gul ledare? Det är inte så ovanligt att även elektriker gör så i någon nitisk överkompensering utan att veta varför. Som litet sidospår ska den alltid vara blå och inget annat om man vill signalera via färg som man gott ska göra här.
Har inte vågat kolla så noga på bilderna men precis som @GK100 skriver så verkar det att "någon" velat dra jord / PE genom jordfelsbrytare och därigenom förvandla denna till PEN i någon slags omvänd process.

Inga namn nämnda, men har denne "någon" egentligen allt klart för sig då, för det finns betydligt värre fällor än denna att trampa i.

Som någon skrev, Hager m.fl har fina schemor, studera dessa noggrant och fundera fram en lösning.

Skriver detta i all välmening, förutom att din el anläggning kan sprängas i luften kan även Person fara skapas som tar livet av små oskyldiga barn.
 
B blast_anf skrev:
När jag öppnade upp centralen första gången så var också min uppfattning att hela övre raden ligger utanför jordfelsbrytaren. Men den lediga gruppen 16 ampere gruppen som syns på bilden har löst ut jordfelsbrytaren tidigare.
Det är uppenbart på bilden att alla dvärgbrytare på den övre raden ligger utanför jordfelsbrytaren. Och en ledig grupp löser inte jordfelsbrytaren.

Du har ju redan fått veta att skälet till att jordfelsbrytaren löser när du kopplar in undercentralen är att undercentralen är kopplad för att matas från en fyrledare. Det du borde göra är att för det första lägga de tre säkringarna i matande central utanför jordfelsbrytare och för det andra sära på jord och nolla helt och hållet i undercentralen. Och som sagt. Tänk igenom och ta hjälp. Ställ fler frågor om något är oklart. Du har gett dig på ett jobb som inte är lämpligt att prova sig fram på.
 
Nu är centralen inkopplad!

Har försökt att få hit en elektriker att kika på det hela men ingen som varit intresserad att komma hit fysiskt och göra det. Men med bilder och telefonsamtal fick jag hjälp av en elektriker att lösa det. Tack till alla som kom med konstruktiva förslag.

Är dock fortfarande lite fundersam över den övre raden av brytare som inte ser ut att ligga över jordfelsbrytaren. Men som jag skrivit tidigare så har 16 ampere gruppen längst upp till höger utlöst jordfelsbrytaren när den tidigare var inkopplad. Så den bör ju ändå på något sätt påverka jordfelsbrytaren.
 
om den gruppen då den var inkopplad och tog nolla från den blåa plinten så löser den nog jfb ja
 
  • Gilla
Arp32 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.