En snabb fråga som nån här kanske kan hjälpa mig med. Ska sätta in en tvättmaskin i min lägenhet och har ett förberett eluttag där jag tror att den tidigare boende hade en tvättmaskin installerad. Det jag undrar är om man kan dra vatten från rören till elementet på bifogad bild eller om det måste dras från kallvattenrören som går till handfat eller duschblandare. I så fall får man dra runt hela badrummet, och det ser jag inga spår från sen tidigare eventuell installation. Mitt egna svar blir att det inte kan dras från elementet, men jag får då inte ihop hur den tidigare hyresgästen kunde ha en tvättmaskin där. Kan någon ge mig ett spontant ja eller nej så är jag tacksam :)
 
  • Värmeelement med termostatventil och anslutningsrör i ett hörn av ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste koppla in dig på kallvattnet. Tidigare HG kan ha haft en slang kopplad till t.ex. handfatsblandaren.
 
Tack för svar. Misstänkte det. Är detta något som man kan göra, alltså att till exempel dra en lös slang till duschblandaren när man ska tvätta eller är det en fullösning som man ska undvika? Man vill ju inte lägga ner mer pengar än nödvändigt eftersom det är en hyresrätt eller göra för stora installationer som hyresvärden kanske inte godkänner ändå!
 
Du kommer tröttna i längden på att koppla slang från duschblandaren. Tänk om du vill duscha medan du tvättar?
Under handfatet till blandaren borde det sitta avstängningsventiler (har du foto på hur det ser ut där?). Det borde gå att koppla en till avstängningsventil plus stålomspunnen anslutningsslang därifrån om du grenar av efter avstängningsventilen.
 
  • Gilla
Wes71
  • Laddar…
Yes, det sitter två avstängningsventiler där och det går ju att lösa, men problemet är att det sitter på motsatt sida så det skulle krävas rördragning runt hela badrummet.
 
Geometrin på rummet är ju inte så mycket att göra åt. Du måste ju få vatten från punkt A till punkt B. Bäst är ju såklart utanpåliggande kromade kopparrör korrekt monterat av rörmokare och med hyresvärdens godkännande. Annars blir det nog fulkoppling som du själv är inne på. Tänk också på att en tvättmaskin behöver avloppsanslutning.
 
  • Gilla
Wes71
  • Laddar…
Du skrev om eluttag. Hur har du löst det? Känner du till reglerna om säkerhetsavstånd till dusch? Krav på jordfelsbrytare?
 
Var lite otydlig, det är inget stickproppsuttag utan det är en kapslad kopplingsdosa så installationen blir en fast installation.
 
OK, då är det mindre risk för fel.

Ang. ursprungsfrågan. Radiatorvatten vill du absolut inte använda för tvätt. Det är vatten som kan ha snurrat runt i systemet i 50 - 100 år. Det har under åren blivit mättat av rost, oxider från olika metaller osv. Det brukar vara nästan kolsvart, och stänker det på kläderna (vid urtappning), är det ofta omöjligt att tvätta bort.
 
Tack för info! Tanken är att jag kopplar in slangen till tvättmaskinen istället för duschslangen när jag väl ska tvätta, men funkar detta? Är det bara att koppla på slangen och vrida på kranen och låta den stå på?
 
Ja, det bör fungera. Du kan ju ev fixa någon variant på T-koppling och en liten extra kran, så att du kan ha det permanent inkopplat på duschen, och välja dusch eller maskin med kranen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.