Hej!
Måste byta ut våran tvättmaskin då denna har gett upp.
Vårat hus är från 1976, och har ett täcklock bakom tvättmaskinen som är monterat bakom tvättmaskinen och torktummlaren. bakom täcklocket finns en el sockel där det går in tre faser nolla och jord. Till maskinerna tar man en fas nolla och jord Får jag skruva ut kablarna och byta själv?
Tycker det är konstigt att det inte är en tät dosa (typ en dosa med vred och en lampa)
Eller att det inte sitter ett vanligt vägg uttag där. Byggdes det så i mitten av 70 talet?

Så jag funderar på om det är ok att jag byter själv?
 
Nej, det krävs BB1 el BB2-behörighet för att få göra det.
Men om du känner dig helt trygg med att du klarar av att göra det så kommer ingen att hindra dig - du kommer t.o.m att få hjälp här om något är oklart, men forumet uppmuntrar absolut inte till lagbrott, vilket jag kanske redan gjort ... så jag säger inget mer just nu ;)

Ja, det var vanligt att TM/TT var fast inkopplade förr. Normalt bör det göras i en "större strömbrytare", men denna frånskiljare kan också bestå av säkringen i elcentralen. Numera säljs dom flesta TM/TT med stickpropp vilket kommer att ställa dig inför frågan om du ska klippa av den eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.