Hej!
Jag har tidigare haft en tvättmaskin i min lägenhet men nu även köpt en torktumlare. Jag trodde att det var stickkontakt bakom tvättmaskinen men upptäckte nu att det är inkopplat i en dosa på väggen. Jag bifogar en bild så ni ser vad jag menar. Den vita sladden är elkabeln in i dosan å den grå kabeln går till tvättmaskinen jag har idag. Kan jag koppla in torktumlaren i samma uttag? Alltså dra trådarna på samma vis som tvättmaskinen är inkopplad? Eller blir det för stor belastning? Tacksam för svar

Öppen eldosa med elkablar, etiketter markerar kabel till tvättmaskin och elinmatning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Vart går den vita kabeln? Det ser ut som matningen kommer ovanifrån (inifrån väggen) och är 3-fas.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Titta i elcentralen och dess gruppförteckning ifall dosan matas med enfas eller trefas. Du har redan två förbrukare anslutna till anslutningsdosan, men de är anslutna till samma fas (brun) vilket kan tyda på att dosan bara matas med enfas.

Vill du kunna köra tvätt och tork samtidigt behöver man nyttja två faser.

Den vita kabeln kanske går till ett uttag?

Anslutningsdosan är egentligen bara gjord för två utgående anslutningskablar. Nu har någon, troligen ingen yrkesman, lagt en installationskabel till något. Det kan nöjaktigt gå att knö in tre utgående kablar men man behöver nog titta på helheten först.
 
Stort tack för så snabba svar! Det slutade med att jag fick hjälp att koppla in maskinerna av säljaren till torktumlaren.
Den vita kabeln var inte el in som jag skrev utan den går till ett uttag och några spotlights under ett skåp tror jag. Nu fungerar iaf allt vet inte riktigt hur det kopplades.. men tack ändå för era svar! Tror allt är kopplat på en fas men är osäker.
 
Menar du att det är kopplat både tvättmaskin och torktumlare till enbart en fas? Det låter inte bra. Du bör kolla upp ifall det är 1-fas eller 3-fas till lägenheten och ifall det är en 3-fas grupp som matar dosan till badrummet.
 
Öppet elskåp med säkringar och jordfelsbrytare märkta med siffror och bokstäver, samt Göteborg Energi etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med gruppöversikt på en elcentral som visar olika elektriska kretsar och deras märkström, åtföljd av instruktioner för jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är osäker på hur maskinerna blev inkopplade men om det skulle vara på en fas och man inte kör dem samtidigt borde det väl fungera? Eller är det ändå farligt? Vad är det som inte är bra, är det att det blir överbelastat eller något annat? Bifogar två bilder från kopplingsskåpet, som någon kanske kan utläsa hur många faser det är i badrummet jag har ingen aning hur man ser det
 
Där framgår att det bara finns en fas kopplad till anslutningsdosan för tvätten. Visst fungerar det om du bara kör en maskin i taget, om du lyckas håla den disciplinen. Då torktumlare mer eller mindre konstant drar runt 2 kW så kommer du ganska snabbt upptäcka att det inte fungerar att köra båda samtidigt. Så det är inte farligt.

Men man försöker dra det till sin gräns kommer man kanske se att det "fungerar" ganska långt att köra båda lite beroende på när i tiden de startas i förhållande till varandra, men då är risken att dvärgen i centralen kroknar på sikt och måste bytas vilket är ett elektrikerjobb. Så jag skulle vilja påstå att den inkoppling du fick gjord är felaktig utifrån god elsäkerhetsteknisk praxis som det så fint heter.

Det finns en ledig plats i elcentralen så det är ett relativt enkelt jobb att komplettera matningen med en fas till. Ledningen verkar ju bara på plats, det handlar bara om att sätta i en dvärg till och koppla in, plus att möblera om lite så att den hamnar bredvid den andra. Det är också ett elektrikerjobb.
 
Ok då vet jag lite mer! Tack för bra och utförligt svar!:D
 
Det skulle vara kul att se en bild på hur det kopplades i dosan, om allt lades på en fas eller om det trots allt fanns flera faser där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.