Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Bilden till vänster är hur det ser ut idag.

Det kommer ner två st EKLK kablar från taket (från varsin säkring) och går utanpåliggande ner.

DÅ jag kommer att renovera tvättstugan vill jag ej ha kablarna så synliga som de är idag utan tänkte dra ner dem utanpåliggande fast bakom värmepumpen?

Är detta okej enligt min ritning.

Två EKLK till kopplingsdosa - Två EKK från kopplingsdosa - Ena direkt in i tumlare och den andra i tvättmaskinen?

Eller hade ni gjort på någon annat säkrare/bättre sätt?
 
Använd två dosor om det går. Det är visserligen tillåtet med flera kretsar i samma dosa om de "hålls isär" men det praktiseras sällan för det ska inte behövas.

Sedan förmodar jag att dessa dosor matar varsin anslutningsdosa bakom TM respektive TT?

Uttaget då?
 
Fräsa in rör i väggen?
 
Okej idag är torktumlaren kopplad till en anslutningsdosa, och tvättmaskinen med stickkontakt till vägguttaget.

Men tänkte klippa bort stickkontakten men behöver då gå från tvättmaskin (ekk) - anslutningsdosa (eklk) kopplingsdosa- från taket (eklk)
 
Det är endast en tvättstuga utan dusch och bad utan endast en diskho och inkommande vatten till huset.

Räcker det med Ip 24 eller 44 för säkerhetensskull?
 
Det räcker utmärkt med ip 24 , 44.
I villatvättstugor kan man t.om använda ip 20 om materialet inte riskerar vattenstänk. Det räknas ungefär som ett kök eftersom merparten av tvättprocessen sker i slutet kärl.
 
simon__svensson skrev:
Okej idag är torktumlaren kopplad till en anslutningsdosa, och tvättmaskinen med stickkontakt till vägguttaget.

Men tänkte klippa bort stickkontakten men behöver då gå från tvättmaskin (ekk) - anslutningsdosa (eklk) kopplingsdosa- från taket (eklk)
Ok, då behövs inte just det uttaget längre.

tvättmaskin (RKK) - anslutningsdosa (eklk/ekk) kopplingsdosa- från taket (eklk)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.