Vi bor i en bostadsrätt där avstick för tvättmaskin saknas.
Inkommande vatten från stammen saknar ballofixer så vi kan inte enkelt stänga av vattnet och kapa rör för att montera avstick.

Jag har funderat på Flamco T-plus för att skjuta in ett avstick under tryck men vet inte om jag känner mig bekväm med att göra sånt. Särskilt som inkommande vatten saknar ballofixer. Men framförallt så är det en permanent och fulare lösning än att montera vanlig T-koppling. Så det går inte att ångra sig senare utan att byta hela röret.

Så jag kom på en tanke idag att. Varför kan jag inte bara använda samma slang som går till toaletten (som har en kran för avstängning) och förgrena denna. Koppla ena änden tillbaka till toaletten igen och den andra till invatten för tvättmaskinen. Utan att kapa några rör så kan man göra "undo" på denna lösning när lusten faller på att göra rätt.

Jag har försökt googla på idén men hittar inte riktigt att någon har gjort så tidigare.
Det kan ses som en temporär lösning tills vi får till skott att stänga av vattnet för hela huset och koppla in ballofixer. Temporär i det här fallet betyder månader till något år.


Är detta en helkorkad lösning eller ?
Jag anser att tvättmaskin borde suga så mycket vatten som den vill ha och därmed borde det inte spela större roll om den får något lägre inflöde p.g.a denna koppling. Den får sug lite längre bara.
Samma för toaletten som ju borde mekaniskt suga tills tanken är full.


Frågan är, vad talar emot denna lösning ?
Visst det blir fulare men jag lägger kopplingen bakom tvättmaskinen tills vidare.
Lösningen skulle köpa en längre tid för att hitta rätt offerter och personer för att sätta ballofixer på ledningarna in från stammen.

Någon kunnig som gjort liknande förr ? :)
 
nikasp
Ska det vara så jobbigt att få till stånd att stänga av vattnet en kortis så det ska ta upp till flera år? Låter vettigare att göra rätt direkt även om ni måste tvätta i tvättstugan några veckor eller en månad.
 
Det kräver att montera ner en komod från väggen etc.
Visst det är görbart men jag kommer gärna igång med tvättmaskin snabbt.
Vi har inte varit i en tvättstuga på över 6 år och vill inte gärna börja igen.
 
Du kan be BRF att stänga av vatten för du vill byta blandaren. Sedan har du tid nog att göra rätt.
 
En temporär lösning blir ofta en permanentlösning.
Men du verkar ha bestämt dig.
 
Njae. Jag skulle aldrig få göra det permanent så fult för frugan.
Frågan är om det är något som gör att det inte skulle fungera ?

Jag vill bara ha lite mera tid på mig för att röja bort flyttkartonger etc men slippa tvättstugan.
 
Tekniskt fungerar det utan problem.
Du talar om slang till toaletten. För det första: är det en slang godkänd för permanent anslutning? Får den sitta där öht?
Sedan: sitter inte ventilen direkt vid cisternen och slangen mellan ventilen och stammen?
 
E
Om din brf är någorlunda nyligen stambytt så finns det med största sannolikhet en separat avstängning för din lght.
Finns inte det så är det säkerligen möjligt att stänga hela stamen ett par minuter som denna t-kopplig kräver. Pressa in en t-kopplig med balofix och uttag för tvättmaskinen. Kolla med bostadsrättsföreningen om dom tillåter balofixer om du tänker använda en sådan. Vissa gör nämligen inte det.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tekniskt fungerar det utan problem.
Du talar om slang till toaletten. För det första: är det en slang godkänd för permanent anslutning? Får den sitta där öht?
Sedan: sitter inte ventilen direkt vid cisternen och slangen mellan ventilen och stammen?
Ja. Sådan slang som går till toaletten.
Den slangen sitter ju permanent nu så den borde vara godkänd.

Om med ventil du menar kranen för att stänga flödet så ja. Den sitter monterad på slangen uppe vid cisternen. Tror den går att montera loss men har inte provat ännu.

Min tanke är att stänga kranen.
Skruva loss.
Grena slangen så att jag drar en slang upp till toaletten och en vidare till tvättmaskin.
Öppna kranen och släppa på igen.
 
E epw skrev:
Om din brf är någorlunda nyligen stambytt så finns det med största sannolikhet en separat avstängning för din lght.
Finns inte det så är det säkerligen möjligt att stänga hela stamen ett par minuter som denna t-kopplig kräver. Pressa in en t-kopplig med balofix och uttag för tvättmaskinen. Kolla med bostadsrättsföreningen om dom tillåter balofixer om du tänker använda en sådan. Vissa gör nämligen inte det.
Inte nyligen stambytt.
Det är stänga för hela trapphuset som gäller.

Om vi säger så här.
Det är snart 3 veckor sedan jag mailade styrelsen om besked när var och hur jag kan stänga vattnet och har inte fått svar. Nu vill jag ta saker i egna händer till slöa BRF får tummen ur och kan hjälpa sina medlemmar.

Än så länge tvättar vi i TM i gamla lgh men då vi ska göra avflyttbesiktning där om några dagar så börjar det bli brådis att få igång TM här nu.



Det kommer nog inte gå på några minuter bara.
Det är hyfsat långa rör som ska plockas ner och sågas av. det blir lite stök och bök att komma åt.



Men det finns alltså PEX-slangar som skiljer sig i om de är tillåtna för permanent montage eller ej ?

Såhär hade jag tänkt för att rita en "bild"

IDAG:
KOPPARRÖR----->PEX-slang->kran->toalett

FÖRSLAG:
KOPPARRÖR--->PEX-slang->kran->förgrening----->TM
................................................................\----->Toalett
 
Går utmärkt att göra som du tänkt (y)
 
  • Gilla
TejpMyndigheten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.