Hej! Tidigare ägaren av min lägenhet lämnade öppen takdosa med 4 sladdar (med skydd på) i hallen. Nu vill jag sätta upp en lampa, levt utan ett bra tag. Har gjort detta förr i andra lgh men då har det varit 3 sladdar och enkelt att installera. Nu är det 4 sladdar vilket gör mig förvirrad. Kopplade in och fick halllampan att funka, toppen men då slutade lampan i köksvrån fungera så antar att dessa är sammankopplade på något sätt. Lampan i köket fungerar vanligtvis utan problem. Lampan i köksvrån har även en taklockkontakt installerad så där var det ju bara att plugga in.

Det finns även två strömbrytare involverade om det hjälper någon (med dimmerfunktion). Strömbrytaren i hallen fungerade för hallampan när den väl fungerade, Strömbrytaren i köket funkar för kökslampan nu när jag bara har den inkopplad. I lampan jag vill installera kan jag koppla in har uttag för fas, noll och jord, har enkel form av elpenna men inte något annat verktyg för att mäta om spänning finns.

Eftersom jag i vanliga fall känner mig säker på att koppla in en lampa vill jag se om detta är enkelt att fixa och bara jag som inte är van med 4 sladdar eller jag får jaga en elektriker nu under sommaren. Tack..
 
R
Svårt att säga på ord , fota tamparna i taket så det syns lite färger , gärna dom som är i strömbrytaren med
 
Man ska aldrig aldrig aldrig koppla in något på chans. Vet man inte så tar man reda på hur det är kopplat eller låter bli (kallar på hjälp). Nu är inte detta rocket science utan det bör gå att lista ut med nöjaktig säkerhet om man tittar sig omkring. Man kan ofta förstå hur det fungerar genom att tänka sig hur det bör vara kopplat. Uppenbarligen passerar gruppledningen denna takdosa så att t.ex en nolledare är skarvad i dosan. Så för att få hjälp behöver du beskriva helst rita hur gruppen ser ut från centralen och ut. Centralen sitter väl i hallen så gruppledningen passerar troligen denna takdosa först, för att sedan gå vidare till köket. Vilka strömbrytare finns, var finns de och är det hallen som har trapptändning? Viss vägledning går att få om du kan beskriva hur det såg ut i taket innan du rörde nånting, och exakt vad du gjorde vid inkopplingen.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.