Hej,

Har köpt en AC 380V svets och det sitter ingen handske på denna utan köpte en 16A i veckan ....nu när jag skulle koppla in den så ser jag en skum grej ....med mina ögon..

Den har brun, svart, blå och grön/gul.....saknar en svart el. brun ?! :)

Är det så att blå skall ligga på fas och inte nolla....men då har jag ju ingen nolla...

Tacksam för lite input!
 
Troligen är den blå en fasledare - det är tillåtet med blå fas om det inte finns någon nolla i kabeln.
Det ser du om du kontrollerar kopplingen i svetsen. Det är ju inte troligt med 2 faser + nolla.
 
Ok, skall öppna höljet men det är ok med 3 faser och jord och ingen nolla?
 
Ja, när det är en ren trefaslast så behövs ingen nolla. T.ex. en trefasmotor. Så koppla trefas och skyddsjord du.

Och f.ö. så är det en grå ledare du skulle saknat om det skulle vart trefas med nolla. ;)

//Patrik
 
Det bör sitta en märkskylt på svetsen där det står hur den ska kopplas in.
 
Tog en bild på skylten och jag tolkar det som vara 3 faser och skyddsjord. Nollan utelämnad.
Vore tacksamt om Ni vise män kan bekräfta detta.

IMG_2832.JPG
 
Det är trefas UTAN nolla, finessen att vara utan nolla i en trefastransformator är att den har lägre stötström vid starten utan nolla, dvs säkringen håller när man slår på svetsen.

Kinesisk tillverkning, hur är det med isolation då?

Protte
 
Ok, tack!

Isolation? Hur/vad menar du? Jag är inte någon elektriker så att säga :)
 
Kineser verkar producera saker som ska långt långt långt bort och man behöver aldrig se det mera, någon annan får ta ansvaret för om någon skadas, inte någon kines.

Kvalitén blir då fort och billigt och säkerheten inte så noga med.

Hur ser svetsen ut under locket?, kanske en bild hur det ser ut. Svetsen har inget CE märke på märkskylten, har någon annan CE märkt svetsen? Ibland kan CE tolkas som China Export och skadar då ingen kines. Kina gör många bra saker också, man får det man betalar för. Kvalitet och säkerhets spannet är så mycket större för Kina än vad vi är vana vid i västvärlden.
Protte
 
å jösses, så mycket elektronik!!! den kommer inte vara långlivad! en svets ska innehålla en stor tung järnkärnetransformator och en rejäl likriktare med stora kylflänsar om det ska hålla.
 
Ja jisses, vilket bygge. Den är iaf CE märkt. För att ge 315 A så väger den troligen inte så mycket och det är ju positivt. Håller med electrocuted lite grann, jag har en 400 med "riktig" transformator vägandes 70 kg.

Den där svetsen ska ha 3 faser, nolla behövs inte då den fixar till sina egna spänningar ur de 565 volten som blir efter likriktaren.

Men det är väl bara att gratulera, hoppas priset var rätt och att du har god nytta av detta elektroniska vidunder.

Protte
 
Kan vara så men priset är väl 1/3 av motsvarande ESAB eller Kempi.
Sen är det inte industrijobb som skall utföras och denna svets har många glada användare....och dessa användare är långt mycket avancerade än mig :)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62032 (kolla gärna detta snygga bygge)
http://ajden.se/ajden/grenror/index.htm

Vikten är ca 35 kg och hurvida den "skall ha tung järnkärnetransformator....etc" så skulle en TV för 10-15 år sedan ha 100 Hz bildrör....så hur en svets skall se ut eller vara bestyckad med beror ju på användningsområde. En svets som går för fullt hela dagar på ett båtvarv så lär det kräva dyrare, tyngre, rejälare grejer...men för hobby-bil-byggare och sådana som inte kör konstant så är det svårt att motivera en märkessvets mer än för sådana som behöver ha bling-bling i garaget och visa för polarna ;)
 
Tung trots allt men en 315 båge för bilbygge??, hoppas du ska ha TIG tillsats.

Du kan ju sätta plexiglas så blir det mer bling bling att visa kompisarna.

"Riktig" transformator innebär att du matar nätets 50 Hz direkt in i transformatorn sedan sitter det en likriktare efter och det är allt.
En inverter likriktar först nätspänningen, sedan sitter det en oscillator och hackar upp strömmen i minst 20 000 Hz och sedan transformator och likriktare. Med högre frekvens kan man göra transformatorn MYCKET mindre och lättare men på bekostnad av mer elektronik (som kan gå sönder).

Protte
 
Är den bara hyggligt välkonstruerad så håller elektronik länge, däremot så tål den mindre misshandel i form av hugg&slag och väta än en svets med bitig trafo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.