Hej,

Fick hem en ny spis tidigare idag som jag tänkte ta och koppla in. Till den gamla spisen var där 3 faser, nolla och jord inkopplat med perilexuttag som jag tänkte använda.

Enligt kopplingschemat på den nya spisen ska den kunna köra 3 faser. Det jag inte blir klok på är att plint 2 på spisen där L2 ska kopplas när man ska köra 3 faser, inte går någonstans på spisen. Så spisen kommer oavsett bara köra på 2 faser?
(Bilden bak på spisen är med kablen som följde med, så det inte blir någon förvirring med det.) Bild på insidan av en spis med öppet eluttag och ledningar kopplade enligt en 3-fas konfiguration, med frågetecken kring plint 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema för spis som visar anslutningar för 3-fas och 2-fas, inklusive jordningsindikator och ledarmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är där något jag missar eller vad säger ni?

Värt att tillägga är också att på elgiganten där jag köpte den, stog det att den skulle levereras med kabel med 5st ledare. Därav tänkte jag att det inte skulle vara några problem att koppla in den.

Mvh
 
Redigerat:
Det är ganska vanligt med spisar som inte använder alla 3 faserna. Men ändå har en koppling för den oanvända fasen. Som parkering för tråden.
 
Okej, tack för svaret! Då låter det som att mitt bästa alternativ är att lämna tillbaka denna. Då jag inte kommer ha tillräcklig effekt att driva den iomed att jag inte har 20A per fas fram
 
Är det en fullstor spis du pratar om ska har du blivit blåst, både på spis och på treledarsladden som följde med. Tyvärr inte ovanligt på elgiganten. En enkel kontrollpunkt är märkeffekten som brukar stå på hyllkanten. En fullstor spis ska ligga på 10-11 kW. Är det mindre, nedåt 7 kW så är den inte avsedd för trefas i ett Svenskt hem. Sedan ska du givetvis kunna få en sladd med fem ledare och perilexstickpropp.
 
A
Ta sladden f r ån den gamla och koppla in enligt 3N (översta varianten)
Eller köp ett nytt sladdställ med gjuten perilex.
Eller låt felgiganten lösa det
 
D Dweedy skrev:
Hej,

Fick hem en ny spis tidigare idag som jag tänkte ta och koppla in. Till den gamla spisen var där 3 faser, nolla och jord inkopplat med perilexuttag som jag tänkte använda.

Enligt kopplingschemat på den nya spisen ska den kunna köra 3 faser. Det jag inte blir klok på är att plint 2 på spisen där L2 ska kopplas när man ska köra 3 faser, inte går någonstans på spisen. Så spisen kommer oavsett bara köra på 2 faser?
(Bilden bak på spisen är med kablen som följde med, så det inte blir någon förvirring med det.)[bild] [bild]

Är där något jag missar eller vad säger ni?

Värt att tillägga är också att på elgiganten där jag köpte den, stog det att den skulle levereras med kabel med 5st ledare. Därav tänkte jag att det inte skulle vara några problem att koppla in den.

Mvh
Det här är en Bosch antar jag? Jag satt i samma båt som dig. Kolla min kollingsbild. Kopplade enligt bild på tre faser och spisen tjöt och visade kod U4.
Det här är svaret jag fick från Bosch när jag mailade dem;

"Hej, vänligen se svar från tekniska avdelningen:


Får Du upp U400 så är spisen med största sannolikhet felkopplad. Elektrikern har satt en fas på en nolla anslutning. Så Du bör ta detta med elektrikern igen.

Detta är en 230V spis och den kan bara kopplas in med2 faser. En av anslutningsstiften (1) är tom. Det är troligtvis därför elektrikern kopplat fel eftersom han anslutit spisen felaktigt med 3 faser.

Oftast går inte hällen sönder av detta men spisen får inte användas förrän en elektriker kopplat detta rätt.


Spisen ska för att få ut maximal effekt kopplas 2x20 A. Men det går att koppla in den även med 2x16A men då måste hällen effektbegränsas. Hur detta görs finns med i bruksanvisningen under Grundinställningar. Hällen får inte köras på 2x16 utan att effektbegränsas eftersom det kan skada säkringarna. Välj inställningen för 3500 Watt max.

Hej, vänligen se svar från tekniska avdelningen:


Får Du upp U400 så är spisen med största sannolikhet felkopplad. Elektrikern har satt en fas på en nolla anslutning. Så Du bör ta detta med elektrikern igen.

Detta är en 230V spis och den kan bara kopplas in med2 faser. En av anslutningsstiften (1) är tom. Det är troligtvis därför elektrikern kopplat fel eftersom han anslutit spisen felaktigt med 3 faser.

Oftast går inte hällen sönder av detta men spisen får inte användas förrän en elektriker kopplat detta rätt.


Spisen ska för att få ut maximal effekt kopplas 2x20 A. Men det går att koppla in den även med 2x16A men då måste hällen effektbegränsas. Hur detta görs finns med i bruksanvisningen under Grundinställningar. Hällen får inte köras på 2x16 utan att effektbegränsas eftersom det kan skada säkringarna. Välj inställningen för 3500 Watt max."
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.